Sökning och bevakning av teknik inom utvecklingsprocessen

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: På grund av teknikens snabba utveckling behöver företag utveckla sina förmågor inom bevakning och analysering av ny information för att på så sätt få eller bevara försprånget gentemot sina konkurrenter. Många företag har en bristande strategi när det kommer till marknadsanalyser och företagen behöver idag förbättra sin utvärdering av verksamheten, marknaden och konkurrenterna. Syftet med detta arbete är att undersöka processen då ett företag ska hitta, studera och integrera ny teknik. Vidare ämnades det undersökas vilka utmaningar som finns för dessa processer och vilka metoder som används för att ta sig runt dessa. Frågeställningarna besvarades genom att inledningsvis upprätta ett teoretiskt ramverk av referenser och undersöka ämnet genom litteraturforskning för att få en grundläggande förståelse. Teorin jämfördes med en empirisk studie baserad på semistrukturerade intervjuer av verksamma på ett företag inom fordonsindustrin. Resultatet av studien visade att respondenterna inte använder sig av en bestämd systematik för omvärldsanalys och insamling av information utan snarare baserar sina metoder på det som passar bäst individuellt. Det finns utmaningar för nyanställda att hitta sin egen metodik och det finns även andra utmaningar såsom att specifika problem är svåra att hitta information om samt att företagets sekretess försvårar informationssökningen. För att effektivisera omvärldsanalysen och informationssökningen beställer företaget in produkter från konkurrenter som analyseras. Det tas även hjälp av intern expertis för att få utökad kunskap inom ett visst ämne. AI kan komma att bli ett viktigt verktyg för insamling av information i framtiden men är idag ej tillämpbart inom vissa organisationer på grund av företagssekretess.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)