"Det är de små ljusglimtarna som gör det" : En kvalitativ studie kring hur lärare beskriver sin motivation till yrket.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Författare: Emelie Carlbom; Fanny Holmberg; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studiens syfte var att ta reda på hur yrkesverksamma lärare beskrev sin motivation och arbetstillfredsställelse till läraryrket. Föreliggande studie ansågs betydelsefull eftersom det var ett väldiskuterat ämne i samhället. Lärarbristen har blivit mer omtalad och fler lärare har valt att sluta på grund av orsaker som hög arbetsbelastning och stress. Föreliggande studie är en kvalitativ intervjustudie på yrkesverksamma lärare i södra Sverige. Lärarna fick under semistrukturerade intervjuer dela med sig om deras tankar kring hur motivationen och arbetstillfredställelsen såg ut till läraryrket. Intervjuerna transkriberades sedan och kategoriserades upp i olika teman, kategorier och underkategorier. Studiens resultat visade på att en högre motivation och arbetstillfredställelse i läraryrket oftast berodde på en bra arbetsmiljö där det fanns plats för personlig utveckling för den enskilda läraren. Personlig utveckling fanns främst genom elever och andra lärare. Lärarna ansåg att det var mycket betydelsefullt med en god relation till både kollegor och elever. Lärares motivation och arbetstillfredsställelse höjdes också när de fick någon form av feedback. Studiens resultat berörde även de delar som bidrog till att motivationen sänktes och arbetstillfredsställelsen blev lägre. Det handlade främst om kravet från skolledningen, elevers höga krav eller i vissa fall brist på feedback. Dessa krav innebar ofta en högre arbetsbelastning och bidrog till minskad tid till undervisning. Studien avslutas med att koppla samman psykologiska teorier med studiens resultat. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)