Barn med AST och den fira leken : -en observationsstudie om barn med autismspekrumtillstånd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Studien avser att undersöka hur barnen på en resursförskola utesluter varandra samt hur barn med autismspektrumtillstånd (AST) tar sig in i den fria leken. Detta är en kvalitativ undersökning som bygger på observationer gjorda i förskolan på en resursavdelning med barn från tre till fem år. Observationerna utfördes när barnen med AST var med i leken eller försökte ta sig in i leken. Materialet har sedan analyserats utifrån sociokulturella och interaktionistiska perspektiv. Resultatet visade att barnen med AST använde sig av fem olika strategier för att få tillträde till leken. De använde ofta samma strategi flera gånger fastän den inte visade sig effektiv i den aktuella leksituationen. Den mest använda strategin var att fråga om tillträde vilket utifrån ett didaktiskt perspektiv kan ses som den högst värderade strategin bland förskolans pedagoger då de hade som fokus att lära ut just denna strategi till barnen. I observationerna identifierades sju olika uteslutningsstrategier. Den mest förekommande var att plötsligt bli ignorerad i leken. Det visade sig att det endast var barnen med AST som blev uteslutna ur de gemensamma lekarna. Även strategier som inte finns benämnda i tidigare forskning identifierades. Studien visar också att tillträdesstrategier kunde användas som uteslutningsstrategier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)