"Smakar det så kostar det, eller?" : En studie om strategier för utbildning av personal.

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Johan Martola; [2022]

Nyckelord: Education; training; internal; organization; workplace; learning.;

Sammanfattning: Studiens syfte har varit att undersöka företagsstrategier för utbildning av personal. Studien har utgått från en frågeställning som fokuserar på hur företag identifierar behovet av utbildning, hur företag utför en lyckad utbildning samt hur företag jobbar med uppföljning av utbildning.  Studien har gjorts med hjälp av en kvalitativ ansats varav dess empiri har samlats in genom semi-strukturerade intervjuer. Resultatet har analyserats med hjälp av en tematisk analys där olika centrala teman för studien har vuxit fram. Vidare har empirin tolkats med ett sociokulturellt perspektiv vars fokus ligger på det sociala samspelets och omgivningens betydelse för lärande. Studiens resultat tyder på att den kommunikativa dialogen mellan chef och anställd värdesätts högt i syftet att få personalen att stanna kvar i företaget. För att identifiera ett utbildningsbehov så visar studien att utbildningarna ofta bestäms högre upp i leden och således inte går att påverkas av de anställda på golvet. Dock förekommer det i vissa fall kommunikation mellan chef och anställd gällande valet av utbildning, men inte i lika stor utsträckning. Studiens resultat tyder även på att det råder en bristande uppföljning efter avslutad utbildning, vilket riskerar att utbildningen potentiellt inte uppnår sin fulla effekt.  Kommunikationens betydelse visar sig vara ett återkommande tema i behandlandet av studiens frågeställningar. Således är studiens slutsats att en aktiv och pågående kommunikation är oerhört betydelsefullt för relationen mellan företag, chefer och anställda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)