Varför slutar elever på fritidshemmet i de tidiga skolåren? : En enkätstudie kring elevers uppfattningar om varför de slutade på fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: De aktiviteter och den undervisning som sker på fritidshemmet ska stödja eleverna i deras relationsskapande arbete. I bakgrunden tas det upp tidigare forskning som behandlar elevers möjligheter att påverka, lärande, sociala relationer, upplevd stress och yttre faktorer som kan påverka om eleverna väljer att vara på fritidshemmet eller inte. Studiens syfte är att undersöka vilka uppfattningar de svarande eleverna har, till varför de slutade på fritidshemmet före årskurs sex. Metoden som använts är webbaserade enkäter som besvarats av elever som går i årskurs tre, fyra och fem. Svaren har analyserats med hjälp av en tematisk innehållsanalys och deskriptiv statistik. Enligt resultatet spelar elevers möjligheter att påverka aktiviteterna på fritidshemmet en stor roll kring om eleverna stannar kvar på fritidshemmet eller inte. Eleverna uppger också i enkätsvaren att de känner sig stressade över sina läxor och att de på grund av läxorna inte hinner vara på fritidshemmet. I diskussionen lyfter vi olika aspekter kring elevers möjligheter att påverka.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)