Att skapa en medborgarcentrerad webb : En studie om vilka attribut som främjar medborgarens deltagande på en kommunal startsida. 

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Författare: Therese Hågerup; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:

Denna studie har undersökt vad en medborgarcentrerad webbplats tillhörande en offentlig myndighet bör erbjuda för att uppfylla de krav som FN har på dessa medlemsländer utifrån deras rapport United Nations E-Government Survey (2014). Enligt denna rapport är det av stor vikt för ett lands utveckling huruvida en offentlig myndighet uppfyller kraven om att ha en transparant och interaktiv webbplats med fokus på interaktion samt medborgarens möjlighet i att delta i den offentliga myndighetens beslutstagande, även kallat e-deltagande. Syftet med denna studie var att genom participativa metoder undersöka vilka attribut som kan främja e-deltagande på en kommunal webbplats. Detta har i sin tur tillämpas i en visuell prototyp som använts i ett användartest för att styrka validiteten. En analys av fem strategiskt utvalda kommunala webbplatser har gjorts för att se om någon av dessa erbjuder det som efterfrågas av medborgarna. Tidigare forskning visar att det fanns en förhoppning om att införandet av en elektronisk offentlig myndighet (e-förvaltning) skulle leda till ett större fokus på medborgaren och att dennes deltagande skulle öka, vilket inte tyckts ha skett. Det krävs ett större samarbete med medborgaren för att ändra relationen mellan regering och medborgare för att etablera en mer deltagande och demokratisk webb. Studier kring att säkra servicekvalitet i dialogen har applicerats och en teoretisk modell (TTF) har legat till grund för hur e-deltagande kan förstärkas. De slutsatser som gjorts utifrån tidigare forskning och empirisk datainsamling indikerar att det krävs tillfredsställande möjlighet till interaktion och support, rätt funktionalitet som matchar detta, samt god användbarhet på webbplatsen för att främja e-deltagande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)