#metoo har förskjutit ansvaret och skammen - en intervjustudie om hur kampanjen #metoo har påverkat inställningen till sexuella övergrepp

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Denna kvalitativa studie har haft som syfte att förstå hur den globala kampanjen #metoo har påverkat intervjupersonerna och deras inställning till sexuella övergrepp. Avsikten med #metoo har varit att uppmärksamma omfattningen av kvinnors utsatthet för sexuella övergrepp. Tidigare undersökningar och statistik visar på ett stort mörkertal när det kommer till offer för sexuella övergrepp och det är därför av vikt att belysa vilka centrala faktorer det beror på och var en förändring är möjlig. Undersökningens frågeställningar används för att generera kunskap om det finns ett före och efter #metoo. Det empiriska materialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med 8 kvinnor. Undersökningens slutsatser har dragits genom att tillämpa en innehållsanalys som utgår från teorin symbolisk interaktionism. Resultatet visar att det finns ett före och efter #metoo när det kommer till intervjupersonernas inställning till sexuella övergrepp. Kvinnorna beskriver en ökad medvetenhet om vad ett sexuellt övergrepp faktiskt är, att det har skett en förskjutning av ansvar och skam från offer till förövare och att det offentliga delandet av egna och andras erfarenheter av sexuella övergrepp har skapat en gemenskap som har minskat känslan av att känna sig ensam som offer. Tidigare internaliserade normer och värderingar om skam och ansvar beskrivs av symbolisk interaktionism som ett resultat av socialiseringsprocesser som formar människans jag. #metoo har påverkat kvinnorna att ifrågasätta tidigare bestämda förhållningssätt som enligt symbolisk interaktionism är hur förändring skapas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)