Kvalitetsstandarder och värderingar

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Roa Eliwi; Sheima Eliwi; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Fler och fler företag har integrerat konceptet Corporate Social Responsibility, CSR i företaget. CSR är ett verktyg för att bygga förtroende mellan företaget och dess intressenter då konceptet innefattar allt från det interna arbetet med värdegrunder till det externa arbetet med sociala frågor. Ett företags värderingar kan komma att påverka arbetet med att bygga detta förtroende mellan intressent och företag. Värderingar kan till en viss grad skapa vissa förväntningar hos intressenten. beroende på vilka värderingar företaget har kan de resultera i en uppfattning om exempelvis bemötandet vid kontakt med företaget, kvalitén på dess varor, arbetsförhållanden etc. Att fallera med att uppehålla dessa kan resultera i bristande tilltro mellan företag och intressent och motverka företags arbete med CSR. I detta arbete kommer vi att undersöka ifall man kan säkerställa Scanias värderingar med hjälp av verktygen ISO/TS 16949 samt STD 3868 (kvalitetsstandarder). Detta arbete är alltså en fallstudie där Scanias värderingar samt användande av kvalitetsstandarder har undersökts. Genom kvalitativa intervjufrågor har vi undersökts hur Scania förhåller sig till kvalitet, CSR och värderingar och hur värderingar och standarder förhåller sig till varandra. Scania lyckas, genom standarderna, säkerställa kärnvärderingen kvalitet. Vad gäller kärnvärderingen kund i fokus, har man lyckats säkra att värderingen uppehålls för den interna kunden och för den externa kunden i form av köparen, dock så fallerar man när det kommer till att säkerställa värderingen för samhället, som figurerar som extern kund för Scania. Detta då Scania brister i uppföljning av tillämpning av de olika kvalitetsstandarderna som berör samhället. För den sista kärnvärderingen, respekt för individen så är endast standarderna inte tillräckliga för att kunna säkerställa värderingen. Standarderna initierar arbetet med kompetensutveckling och betonar vikten av engagerade medarbetare genom att ställa krav på att det ska finnas system för bl.a. medarbetarutveckling, kommunikation etc. Dock behandlas inte tillvägagångsättet för att uppnå detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)