Matematik genom estetiska lärprocesser : En fallstudie om hur pedagoger arbetar med matematik på en Reggio Emilia förskola

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

Författare: Anna Landin; Karina Håkansson; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstrakt Det här arbetet grundar sig på en fallstudie utförd på en Reggio Emilia inspirerad förskola. Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger arbetar med matematik genom estetiska lärprocesser inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Som bas för studien har vi använt läroplan för förskolan, Lpfö98 (skolverket, 2010) och teorier som berör matematik, estetiska lärprocesser samt didaktik.   De metoder vi har använt i syfte att besvara våra problemformuleringar är kvalitativa intervjuer och observationer. Intervjuerna har genomförts med fyra pedagoger varav en även har ett utökat ansvar som ateljerista. Denna roll har en betydelsefull inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Uppdraget innebär att ateljeristan har ett ansvar för att utveckla det estetiska arbetet på förskolan tillsammans med barnen och de övriga pedagogerna.   Resultatet visar på att det används mycket matematik i förskolans vardagsaktiviteter. Estetiska lärprocesser är något som genomsyrar hela verksamheten och pedagogerna har en betydelsefull roll i att benämna matematiska begrepp och ställa utmanade frågor till barnen. Verksamheten utgår från det kompetenta barnet där pedagogerna agerar medforskare i barnens lärande. Pedagogernas undervisning fokuserar på kommunikation där barnen inte erbjuds några färdiga lösningar utan den lärande processen sätts i främsta rummet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)