Sökning: "ingen"

Visar resultat 1 - 5 av 10808 uppsatser innehållade ordet ingen.

  1. 1. Avlämnad eller överlämnad? En studie om vilka skolrelaterade faktorer som har betydelse för elevers upplevelser av överlämningen från grundskolan och mottagandet på gymnasieskolans introduktionsprogram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Elisabet Verde; Cecilia Nylin; [2020-03-09]
    Nyckelord :överlämningar; introduktionsprogram; elevperspektiv; livsvärldsintervju; elever i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka vilka skolrelaterade faktorer som har betydelse för elevers upplevelser av övergången från grundskolan till gymnasieskolans introduktionsprogram. Mer specifikt har uppsatsen diskuterat följande frågeställningar: Vilken betydelse har överlämningen från grundskolan för elevens upplevelse av skolstarten på ett introduktionsprogram? Vilken betydelse har mottagandet på den nya skolan för elevens upplevelse av skolstarten på ett introduktionsprogram? Vilken betydelse har elevens egen bild av sin skolsituation för elevens upplevelse av starten på ett introduktionsprogram? Studiens avsikt har varit öka kunskapen om hur elever på gymnasieskolans introduktionsprogram, IM, har förstått och har kunskap om överlämningar som företeelse. LÄS MER

  2. 2. Påverkar förskolemiljön barnens hörsel, uppmätt som otoakustiska distortionsprodukter?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Sebastian Waltilla; [2020-03-09]
    Nyckelord :hörsel; förskola; barn; otoakustiska distorsionsprodukter; buller; arbetsmiljö; hearing; preschool; children; Otoacoustic emission; noise; Occupationasl Environment;

    Sammanfattning : The aim of this study was to assess if the preschool sound environment affects children's hearing, as measured by otoacoustic distortion products (DPOAE). To find out if the children’s hearing was affected by the time they spend in preschool, DPOAE amplitude in children with normal hearing function has been measured. LÄS MER

  3. 3. Violinteknik – grundteknikens betydelse

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Johanna Wängberg; [2020-03-05]
    Nyckelord :Violin; violinkonsert; Sibelius; grundteknik; violinteknik; Kato Havas; Simon Fischer; stråkhållning; intonation; Alexanderteknik;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om att jag vill låta som en professionell violinist. Jag hade tre ljudfilerfrån en övningsprovspelning jag gjorde 2015 att utgå ifrån. Jag började med övningar ur böcker,men nådde ingen direkt förbättring. Jag köpte på inrådan av min lärare en ny fiol. LÄS MER

  4. 4. Tillgängliga utbildningslokaler i förskolan En fenomenografisk fallstudie om hur kravet om tillgänglighet implementeras i samband med att en ny kommunal förskola byggs i Göteborgs Stad

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Bengtsson; Björk Josefin; [2020-03-02]
    Nyckelord :tillgänglighet; fysisk miljö; arkitektur; förskola;

    Sammanfattning : Det råder ingen tvekan om att den svenska förskolan styrs av en utbildningspolitisk vision om en skola för alla. Skollagen (SFS 2010:800), Läroplan för förskolan (2018:50) och UNICEF (2009) är alla styrdokument som befäster barns rättigheter till en tillgängligutbildning. LÄS MER

  5. 5. ”Även pappor hade rätt att leka med sina barn, och barnet fick rätt att leka med sin pappa” En kritisk läromedelsanalys i samhällskunskap med fokus på aspekterna könsroller, jämställdhet och sexualitet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sara Jensen; [2020-02-28]
    Nyckelord :Könsroller; jämställdhet; sexualitet; läromedel; läroböcker; samhällskunskap; heteronormativitet; genus.;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur kunskap om jämställdhet, könsroller och sexualitet i nyareläroböcker i samhällskunskap för mellanstadiet förmedlas och framställs. Detta gör jag genomatt kritiskt granska och synliggöra normer, värderingar, attityder samt analysera hurförfattaren förhåller sig till innehållet och tilltalar läsaren. LÄS MER