Sökning: "Inkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 1855 uppsatser innehållade ordet Inkludering.

  1. 1. Utomhuspedagogikens natur- en kvalitativ studie om hur lärare i årskurserna 1-3 använder naturen som ett utvidgat klassrum.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sofie Larsson; [2019-07-01]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; upplevelser; sinnen; inkludering; exkludering; motorik; hälsa; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Skolan ska vara en likvärdig plats för eleverna att främja sociala relationer, kunskap och eget ansvar. Vidare ska skolan bidra till elevernas möjlighet till utveckling och lust att lära (Skol- verket, 2018). LÄS MER

  2. 2. Skyddet av den marina miljön på djuphavsbotten i enlighet med Mänsklighetens Gemensamma Arvedel

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Nezik Keshto; [2019-05-21]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Tack vare teknologiska framsteg har tiden kommit för världen att ta sina första steg mot en hittills outforskad plats, djuphavsbotten bortom nationell jurisdiktion, det så kallade Området. Områdets miljö innehåller eftertraktade mineraler som genom marin gruvdrift ska utvinnas. LÄS MER

  3. 3. Gemensamma utrymmen för samspel mellan elever : Vilka är förutsättningarna för en inkluderande informell lärmiljö?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Caroline Moberg; [2019]
    Nyckelord :delaktighet; grundskola; grundsärskola; hjälpmedel; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med studien var att utforska hur personer som kommer i kontakt med både grundskola och grundsärskola uppfattar de gemensamma informella lärmiljöer som kan finnas på skolorna. Det forskades även i vilken utsträckning som samspel och inkludering sker. Slutligen undersöktes utrymmets egenskaper. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares arbete med barn som har koncentrationssvårigheter

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Linda Kokkonen; [2019]
    Nyckelord :delaktighet; exkludering; förskollärare; inkludering; koncentrationssvårigheter;

    Sammanfattning : Studien undersökte förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med barn som har koncentrationssvårigheter och på vilket sätt förskollärare skapar delaktighet för barn i de vardagliga aktiviteterna. För att kunna besvara syfte och frågeställningar användes en kvalitativ metod i form av intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Att inkludera barn- och ungdomar med funktionsnedsättning i föreningsidrott: barn- och ungdomsledares resonemang

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Hälsa och rehabilitering; Luleå tekniska universitet/Hälsa och rehabilitering

    Författare :Emme-Li Lövgren; Katarina Prandes; [2019]
    Nyckelord :Luleå tekniska universitet Institutionen för hälsovetenskap Avdelningen för hälsa och rehabilitering Arbetsterapeutprogrammet; 180 hp Att i nkludera barn - och ungdomar med funktionsnedsättning i föreningsidrott: barn - och ungdomsledares resonemang;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att beskriva hur barn- och ungdomsledare resonerar kring att inkludera barn och ungdomar med funktionsnedsättning inom föreningsidrottens aktiviteter. Metod: En kvalitativ intervjustudie valdes som design där 12 barn- och ungdomsledare deltog i studien. LÄS MER