Vad innebär egentligen en likvärdig utbildning i förskolan?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Denna studie har i syfte att undersöka fenomenet likvärdig utbildning och vad sex olika aktörer inom förskolans lokala styrningskedja har för uppfattningar om dess innebörd och hur det förverkligas i praktiken samt vilka faktorer som anses viktiga. Alla aktörer i den lokala styrningskedjan har en stor påverkan på förskolan och därmed vill vår studie ta reda på hur dessa samarbetar och hur de arbetar för att uppnå en likvärdig utbildning inom en och samma kommun. De aktörer som är relevanta att intervjua för denna undersökning är en barnskötare, en förskollärare, en specialpedagog, en rektor, en verksamhetsutvecklare och en politiker. Genom att fånga flera parters synpunkter grundar sig studien på den kvalitativa ansatsen med fenomanografi som teoretisk utgångspunkt. Alla har olika uppfattningar om vad som krävs och hur man tar reda på om ens verksamhet är likvärdig eller inte, där de olika aktörerna visade på en stor variation men även vissa likheter. Genom att granska befintlig forskning framkom det många delar inom likvärdighet som man behöver ta i beaktande. Förutom relationen till barnen måste man också ha med behovet av särskilt stöd, det systematiska kvalitetsarbetet, budgeten och att arbeta med inkludering där allt är betydande för resultatet. I resultatet blir det tydligt att den stora variationen i uppfattningar får effekter och olika aktörer får svårt att genomföra sina uppdrag när det är så otydligt. Denna variation blir därmed systematisk och innebär att ju längre ifrån verksamheten man är, desto positivare syn har man på att en likvärdig utbildning uppnås. Medan de som är i verksamheterna anser att de inte uppnår en likvärdig utbildning eftersom de inte har rätt förutsättningar. Detta skapar osäkerhet som i längden blir svårt för de olika aktörerna i den lokala styrningskedjan att fullt ut genomföra uppdraget när ingen part riktigt vet vad man ska förhålla sig till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)