Sökning: "Att Välja"

Visar resultat 1 - 5 av 4545 uppsatser innehållade orden Att Välja.

  1. 1. Konsumenters uppfattning om hållbara frukter och grönsaker En kvalitativ undersökning om hur konsumenter uppfattar vad som är hållbara frukter och grönsaker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Ehrs; Emelie Wikstrand; [2021-06-30]
    Nyckelord :hållbarhet; livsmedel; konsumenters uppfattningar; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Livsmedelsbranschen har ett uppdrag att förse både butiker och människor med hållbara livsmedel,vilket inkluderar frukter och grönsaker. Konsumenter blir mer och mer medvetna om vad som krävsför att det de konsumerar ska vara hållbart och med det kommer också högre krav. LÄS MER

  2. 2. What is the optimal way of choosing projects within complex decision-making?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Simon Eklind; Olle Enelund; [2021-06-28]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay has investigated Analytical Hierarchy Process (AHP) and whether it has potential to be used as an algorithm within the project selection process. The aim of the study has been to highlight the most important aspects to take into consideration in project evaluation and if AHP could be a feasible method within project selection. LÄS MER

  3. 3. NYHETSUNDVIKARE ELLER SELEKTIV - En kvalitativ studie om varför människor väljer bort traditionella nyheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johanna Petersen; Ahmed Hanic; [2021-03-04]
    Nyckelord :Nyhetsundvikare; nyhetsmedieundvikare; nyhetskonsumtion; Folk theories; Uses and gratification theory; intervjustudier.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka varför människor väljer att ofta eller ibland avstå fråntraditionella nyheter genom att skapa en förståelse för de resonemang, avsikt och behoven nyhetsmedieundvikare har.Teori: Uses and gratification theory. Folk theories.Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer. LÄS MER

  4. 4. KVALITET OCH INNOVATION SKA VÄLJA OSS. Organisationskommunikation och rationalitetsprinciper. Karlstad universitetsbiblioteks forskningsfrämjande uppdrag.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Sabina Ostermark; [2021-02-17]
    Nyckelord :Forskningsbibliotek; neoinstitutionell teori; organisationskommunikation; Akademi; forskningsfrämjande; rationaliteter;

    Sammanfattning : Undersöker principer för rationalitet inom organisationskommunikation och effekter på universitetsbibliotekets forskningsfrämjande uppdrag. Det kunskapsförmedlande och forskningsfrämjande uppdraget på biblioteket påverkas av strukturer och prioriteringar från ryktbarhetens och produktionens principer. LÄS MER

  5. 5. ”Jag gör rätt av fel anledningar” – sidovinster och inramningar i klimatmeddelanden

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Psykologiska institutionen

    Författare :Petra Fogelholm; [2021-02-05]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I syfte att förbättra formuleringen av meddelanden somuppmanar till klimatvänliga beteenden undersökte denna studie hur sidovinster,inramning av mål och social påverkan i förhållande till klimatbeteenden kan tänkaspåverka människors attityd och utförande av dessa. Åtta informanter i åldrarna 23till 43, varav sex män och två kvinnor, deltog i semistrukturerade intervjuer somutgick ifrån tre klimateffektiva beteenden; åka tåg, shoppa second hand och väljabort animalier. LÄS MER