Sökning: "matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 8579 uppsatser innehållade ordet matematik.

  1. 1. Från identifikation till insats

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Anvell; Linda Karlsson; Karin Larsson; [2021-02-26]
    Nyckelord :matematik; kartläggningsmaterial; identifiering; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med studien var att undersöka vilka kartläggningsmaterial i matematik som används i årskurserna 1-6, utöver de obligatoriska bedömningsstöd som Skolverket ger ut. Syftet var även att undersöka på vilken nivå beslut om kartläggningsmaterial tas, samt vilken yrkesgrupp som ansvarar för genomförandet och/eller analysen av resultatet. LÄS MER

  2. 2. Lärares prioriteringar av matematiska kunskaper och kompetenser i grundsärskolans åk 7-9

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Högstrand; Caroline Stjerna; [2021-02-08]
    Nyckelord :Intellektuell Funktionsnedsättning; matematik; grundsärskola;

    Sammanfattning : Det finns ett omfattande forskningsbehov kring elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) och matematik. Internationella forskningsstudier pekar på att det finns brister i matematikundervisningen för elever med IF som leder till att dessa elever enbart får möjlighet att utveckla begränsade delar av matematiken. LÄS MER

  3. 3. Hur kan läromedel inspirera och utveckla lärare och deras undervisning i matematik?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Catrin Lindehag Ahlqvist; [2021-02-08]
    Nyckelord :matematik; läromedel; lärarhandledning; undervisningskulturer; centrala idéer; sociokulturellt perspektiv; medierande redskap; epresentationsformer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utifrån en specialpedagogisk synvinkel utforska två matematikläromedel för årskurs 4, med ursprung i undervisningskulturer som till viss del skiljer sig åt. Läromed-lens teoretiska utgångspunkter studerades, samt hur olika representationsformer används och hur elever i behov av stöd och utmaningar stöttas. LÄS MER

  4. 4. Teknik som svar på samhällets utmaningar – problem formulerade i policytexter från 1978 till 2010.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Charlotta Kerstinsdotter; [2021]
    Nyckelord :teknik; teknikämnet; WPR; policy; läroplan; läroplansteori; grundskola;

    Sammanfattning : Teknik har varit ett obligatoriskt ämne i drygt 40 år och i nästan 30 år har teknikämnet haft en egen kursplan. Ändå beskrivs teknik i skolan som ett otydligt ämne som har svårt att särskilja sig från naturvetenskaperna och vars syfte är oklart för eleverna (SOU, 2010:28; Skolinspektionen, 2014). LÄS MER

  5. 5. "Lyssna!" : Hur kommunikation stärker lärande och den lärande relationen i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Pontus Lindström; Boel Mattsson; [2021]
    Nyckelord :Kommunikation; relationer; lärande; lyssna; fenomenografi;

    Sammanfattning : Kommunikation i skolan utvecklar den lärande relationen. Detta arbete syftar till att undersöka hur begreppen kommunikation och läranderelation uppfattas av lärare i dagens skola. Vi har haft en fenomenografisk ansats och gjort en studie för att belysa dessa begrepp. LÄS MER