Sökning: "leken"

Visar resultat 1 - 5 av 1366 uppsatser innehållade ordet leken.

  1. 1. Den livsviktiga leken. : Lekens betydelse för barns samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Felicia Hammarberg; [2019]
    Nyckelord :Lek; samspel; lärande och förskola.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Behöver du en sån här?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Malin Nanfeldt; Tina Lidner; [2019]
    Nyckelord :barn; förskola; interakionsutrymme; kamratkultur; tillträdesstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur barn i 1-5 års ålder i förskolan söker tillträde och involveras i den fria leken. Studien besvarar tre frågeställningar; Vilka tillträdesstrategier använder barn sig av? Hur bemöts olika tillträdesstrategier av andra barn? Hur skiljer sig olika tillträdesstrategier gällande framgång? Studien utgår från teorier kring tillträdesstrategier, interaktionsutrymme och kamratkultur samt aktuell forskning kring hur barn försöker få tillträde till och involveras i den fria leken. LÄS MER

  3. 3. Barns inflytande i planerade aktiviteter i förskolan : En kvalitativ studie om några förskollärares resonemang om barns inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amelie Lönegren; Angelica Stoor; [2019]
    Nyckelord :Preschool; Preschool teacher; Power; Norms; Children´s influence; Participation; Förskola; Förskollärare; Makt; Normer; Barns inflytande; Delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få kunskap om hur makt och normer påverkar barns inflytande i förskolan. Vi har valt att rikta fokus mot hur förskollärare ger barn inflytande i planerade aktiviteter inomhus. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares roll i barns lek : En kvalitativ studie om hur fem förskollärare resonerar om sin roll i den barninitierade leken för att främja lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete; Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sandra Martinsson; Josefine Ohlsson; [2019]
    Nyckelord :Lek; Förskola; Förskollärares roll; Samspel; Kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares roll i den barninitierade leken med utgångspunkt i att främja barns lärande utifrån några förskollärares resonemang. Vidare är syftet att öka kunskapen om den barninitierade lekens betydelse för barns lärande. LÄS MER

  5. 5. Meningen med att leka : Att närma sig barns perspektiv på den fria leken genom fenomenologisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen; Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Karlsson; Frida Lindquist; [2019]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; Fri lek; Barns perspektiv; Fenomenologi; Mening; Essens; Gest; Intentionalitet; Livsvärld;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att närma sig 3–5 åriga barns perspektiv på den fria leken i förskolans inomhusmiljö. Genom observation i selektivt återkommande form har vi studerat barnen i den fria leken och därefter med fenomenologi som teoretisk utgångspunkt analyserat hur deras görande kan förstås som uttryck för mening och som uttryck för deras perspektiv på den fria leken. LÄS MER