Sökning: "leken"

Visar resultat 1 - 5 av 1586 uppsatser innehållade ordet leken.

  1. 1. Den som ger sig in i (kär)leken får (kär)leken tåla. En kvalitativ studie om hur mäns våld mot kvinnor i nära relation legitimeras och konstrueras på Flashback.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ebba Willenhag; Louise Amundsson-Öhgren; [2020-05-07]
    Nyckelord :violence against women; domestic violence; legitimization; flashback;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine how men’s physical domestic violence against women is being legitimized and constructed on various threads in the forum “Flashback”. Three main questions have been investigated; how do writers find violence and how is their understanding of violence?, what arguments are being used to legitimize men’s psysical domestic violence against women? and how is perpetrators and victims constructed in those threads on “Flashback”? This study is based on five threads found in the forum “Flashback” and has then been analysed using thematic analysis. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie om förskollärares genusmedvetna förhållningssätt till fri lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jennie Isaksson; [2020]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; förskollärare; genus; genusperspektiv; jämställdhet; styrning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att identifiera hur förskollärare förhåller sig till fri lek i förskola, vilket analyseras utifrån ett genusperspektiv. Vidare undersöks vad det kan finnas för möjligheter och svårigheter för förskollärare att förhålla sig genusmedvetet till fri lek. LÄS MER

  3. 3. Inomhusmiljöns betydelse för barns lek på förskolan : En kvalitativ studie om hur utformningen av inomhusmiljön påverkar barns lek och fantasi utifrån förskollärares uppfattningar och deras närvaro i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation; Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Liselotte Svensson; Mathilda Cvitan; [2020]
    Nyckelord :Samspel; inomhusmiljön; utformning; lek; fantasi; makt; barnsyn; subjektskapande; identitetsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och bidra med kunskap utifrån förskollärarnas uppfattningar om hur utformningen av förskolans inomhusmiljö och förskollärarnas närvaro kan påverka barns lek och fantasi. De frågeställningar som legat till grund för studien är Hur upplever förskollärarna att inomhusmiljöns utformning påverkar barns lek och fantasi? samt Vilken inverkan upplever förskollärare att deras närvaro har på barns lek? För att undersöka detta har fokusgruppsamtal med förskollärare genomförts. LÄS MER

  4. 4. Konflikter och konfliktstrategier i förskolan : Utifrån förskollärarnas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Hernvall; Anna Olausson; [2020]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; konflikt; konfliktstrategier;

    Sammanfattning : Sammanfattning Konflikter är en del av livet och de sker i olika kontexter i alla sociala sammanhang. De strategier som förskollärarna väljer att använda för att hantera en konflikt har betydelse för barns konfliktstrategier, eftersom de tar efter hur förskollärare gör. LÄS MER

  5. 5. Barnet och gården : Barns perspektiv på sin förskolegård

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Emelie Mattsson; [2020]
    Nyckelord :Förskolegård; barns perspektiv; lekflöden; natur och relationer.;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur barn upplever sin egen förskolegård. Hur de använder gården, vad de tänker om den och hur den skulle kunna utvecklas. För att undersöka detta utfördes platsobservationer på en förskola. Observationerna som genomfördes var en blandning av deltagande och icke-deltagande. LÄS MER