Barns delaktighet och inflytande i förskolan - En studie om förskollärares och barns upplevelser av fenomenet delaktighet och inflytande.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Rektorer och förskollärare har ansvar för att barn ska få delaktighet och ges inflytande över sin vardag i förskolan. Syftet med studien är att undersöka och belysa både vilka möjligheter och förhinder som finns för barns delaktighet och inflytande utifrån förskollärare och barns egna perspektiv. Detta har skett genom en kvalitativ ansats där en fokusgruppsdiskussion genomförts med tre förskollärare, där alla har mångårig erfarenhet inom yrket. Vi ville även undersöka barns perspektiv utifrån samma fenomen, varav sex stycken barnintervjuer har genomförts på barnens förskola där begreppen delaktighet och inflytande bytts mot bestämmande för att underlätta för barnen att förstå frågan. Vi använder även begreppen, rutiner och strukturer som synonymer i texten. Våra resultat visar att förskollärarna i vår studie har svårigheter att teoretiskt beskriva begreppen delaktighet och inflytande men att de använder det i praktiken på olika sätt. De mest primära och återkommande hindren för barns påverkan är strukturer och organisatoriska faktorer, såsom personalantal samt schemaläggning. Ett annat hinder som förskollärarna anser är när förskolan behöver ta in vikarie för ordinarie personal. Barnen uttrycker att det är framför allt i den fria leken som de kunde få vara delaktiga och få inflytande men de nämner även att de kunde få vara med och bestämma när det gäller sångsamlingar där de gavs möjligheter att få vara med och bestämma vad som skulle sjungas. Från förskollärarnas perspektiv syftar även de på barnens lek men nämner också att deras projekt eller tema utgår från barnens intresse. Resultatet visar på både möjligheter och begränsningar i arbetet med barns delaktighet och inflytande i förskolan. Förskollärarnas barnsyn, förhållningssätt, maktrelationen mellan förskollärare och barn, rutiner och strukturer etc. är faktorer som tas upp och diskuteras. Nyckelord: delaktighet,

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)