Sökning: "Lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 17229 uppsatser innehållade ordet Lärande.

  1. 1. STRATEGISKT LÄRANDE NÄTVERK Värdet av kunskapsutbyte i en föränderlig värld

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ida Stangnes; Maja Högeryd; [2019-06-20]
    Nyckelord :Hållbarhet; hållbart företagande; utveckling; samarbete; kollektivt lärande; kunskap; förändringsarbete; strategiskt lärande nätverk; kunskapsöverföring; absorberingsförmåga;

    Sammanfattning : Den här studien belyser hur kunskapsutbyte mellan ledare kan leda till positiva resultat inom företagoch på sikt även till verksamheters överlevnad på dagens ständigt föränderliga marknader. Enframtagen modell presenteras för att påvisa hur strategiskt lärande nätverk, genom samarbete mellanledare från olika branscher, kan bidra till lärande över organisatoriska gränser och över tid till hållbartföretagande. LÄS MER

  2. 2. VÄGEN TILL EN BLOMSTRANDE REHABILITERING En litteraturundersökning om vuxna flyktingars erfarenheter av trädgårdsrehabilitering

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Anna Bergstrand; Sofie Edvinsson; [2019-05-28]
    Nyckelord :Gardening; Horticultural therapy; Occupational therapy; Gardens;

    Sammanfattning : Bakgrund Flyktingar som flytt från sina hemländer kan drabbas av mental ohälsa, exempelvis posttraumatiskt stressyndrom, i större utsträckning än den övriga befolkningen. Flyktingar är ofta utan sysselsättning under lång tid när de kommer till ett nytt land och många upplever stress och hopplöshet. LÄS MER

  3. 3. ”Men det är ju allting” En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på digitaliseringen och dess möjligheter i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Gustav Lindecrantz; Philip Rylander; [2019-05-23]
    Nyckelord :Digitala teknologier; digitalisering; digital kompetens; fritidshem; sociokulturellt; ;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöks hur lärare i fritidshem talar om hur de ser på möjligheter och begränsningar i arbetet med digitala teknologier. Examensarbetets frågeställningar är: ”Hur talar lärarna om de utmaningar och möjligheter som de möter i det pedagogiska arbetet med digitala teknologier?”, ”På vilket sätt används digitala teknologier i fritidsverksamheten och hur kan detta arbete relateras till kravet på digital kompetens i styrdokumenten?” samt ”Hur kan lärares erfarenheter tas tillvara på och vilka goda exempel kan identifieras?”. LÄS MER

  4. 4. DIGITALISERING I SVENSKA SKOLAN En studie om hur digitala verktyg påverkar undervisning i lågstadiet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jessica Helander; Emmalyn Hietala; [2019-05-07]
    Nyckelord :Digitalt verktyg; digitalisering; app; IT; IKT; dator;

    Sammanfattning : Syfte:Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare upplever att digitala verktyg påverkar undervisning i lågstadiet.Detta leder oss till dessa frågeställningar:• Vilka digitala verktyg används av lågstadielärarna i undervisningen?• Vilka fördelar och nackdelar upplever lärarna med tillgången till digitala verktyg i undervisningen?• Hur upplever lärarna att digitala verktyg påverkar elevernas lärande och motivation?Teori:Vi kopplade vår studie till Lev Samenovich Vygotskijs sociokulturella perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Det är svårt att förklara. En kvalitativ studie om kunskapsdelning vid pensionsavgångar med fokus på den tysta emotionella kunskapen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mathilda Hagerud; Mathilda Silverwaldt; [2019-05-07]
    Nyckelord :tyst kunskap; emotionell kunskap; kunskap och vetande; kunskap som handling; kunskapsdelning; mentorskap; pensionsavgångar;

    Sammanfattning : Inom offentlig sektor finns idag en problematik kring å ena sidan en trend av stora pensionsavgångar och bristande nyrekrytering, och å andra sidan vikten av tillvaratagande och delning av kunskap mellan blivande pensionärer och yngre medarbetare. Detta implicerar en risk av kunskapsförlust när de stora äldre generationerna börjar gå i pension, om deras yrkeserfarenhet inte lyckas tas tillvara av arbetsplatsen. LÄS MER