Att beröra kunden genom dess sinnen inom B2B : En fallstudie om sinnesmarknadsföring inom företagsrelationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Marknadsföringsprogrammet vid Linnéuniversitetet, Vårterminen 2012 Uppsatsens titel: Att beröra kunden genom dess sinnen inom B2B - En fallstudie om sinnesmarknadsföring inom företagsrelationer Ämne: Företagsekonomi III, Kandidatuppsats 15 hp Författare: Sandra Kartberg, Emilia Klappe och Yeliz Morell Handledare: Susanne Sandberg Problemformulering: Hur kan företag gå tillväga för att beröra kunden genom dess sinnen inom B2B? Syfte: Syftet med denna uppsats är att skapa en förståelse kring hur företag inom B2B använder sig utav sinnesmarknadsföring för att stimulera sina kundrelationer. Genom denna studie hoppas vi även på att få en inblick i hur företag inom B2B arbetar för att stärka sina kundrelationer. Således önskar vi att kunna identifiera vilka sinnesstrategier som redan appliceras på kunden i nuläget, medvetet såväl som omedvetet. Metod: Vår forskningsstrategi baseras på en fallstudie gällande sinnesmarknadsföring inom företagsrelationer. Vi har tillämpat en kvalitativ metod i denna uppsats där det empiriska materialet har samlats in genom kvalitativa intervjuer. Vi har även valt att utgå ifrån en deduktiv ansats genom att först studera den teoretiska referensramen som därefter följts av en empirisk datainsamling. Referensram: Den teoretiska referensramen baseras på relationsmarknadsföring inom B2B som sedan kombinerats med sinnesmarknadsföring, vilket är en marknadsföringsstrategi som syftar till att nå kunden på ett mer emotionellt plan med hjälp av sinnesstimulering. Slutsats:  Vi kan konstatera att det för företag inom B2B handlar om att skapa en multi-sensorisk varumärkesupplevelse, där flera sinnen stimuleras i samspel med varumärkets egenskaper och företagets identitet. Ju fler sinnen som stimuleras desto bättre och starkare sinnesupplevelse skapas för kunden. Kunden blir emotionellt påverkad och en starkare relation mellan kund och företag kan ta sig till uttryck. Nyckelord: Marknadsföring, relationsmarknadsföring, sinnesmarknadsföring, B2B.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)