Sökning: "flera"

Visar resultat 1 - 5 av 23515 uppsatser innehållade ordet flera.

  1. 1. Lärares arbete med extra anpassningar i läsundervisningen – En kvalitativ studie med tre lärare i årskurs 3

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Malin Lokby; [2020-03-10]
    Nyckelord :extra anpassningar; läsundervisning; svenska; grundskolan;

    Sammanfattning : Sedan år 2014 ska extra anpassningar enligt lag ingå i den ordinarie undervisningen. Enligt en granskning av skolinspektionen år 2016 så är det långt ifrån alla skolor som uppfyller kraven med arbetet. När eleverna slutar årskurs tre ska de kunna läsa med flyt samt ha en grundläggande läsförståelse. LÄS MER

  2. 2. Ryms manualen i familjeterapin? Legitimerade familjeterapeuters upplevelser och erfarenheter av manualbaserat arbete i Intensiv hemmabaserad familjebehandling (IHF)

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Anna Jendeby; Anna Lindskog; [2020-03-04]
    Nyckelord :IHF; manual; evidensbaserad praktik; familjeterapi; familjeterapeutens upplevelse;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att undersöka legitimerade familjeterapeuters upplevelser och erfarenheter av att arbeta med IHF som är en manualbaserad metod. Frågeställningarna berör huruvida de som arbetar eller har arbetat med IHF som legitimerade familjeterapeuter uppfattar att metoden bygger på familjeterapeutiska teorier, deras erfarenheter kring rådande attityder gällande manual- och evidensbaserat arbete, samt hur de upplever det manualbaserade arbetet med IHF som begränsande alternativt berikande. LÄS MER

  3. 3. Elever med beteendeproblem – en kvalitativ studie kring lärares resonemang om elever som ryms inom kategorin

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linnéa Mattsson; Jeanette Beckman; [2020-03-04]
    Nyckelord :beteendeproblem; lärare; specialpedagogik; systemteori; socialkonstruktionism; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; dilemmaperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur lärare resonerar kring elever med beteendeproblem i skolan med särskilt fokus på följande frågeställningar:Hur beskriver lärare elever med beteendeproblem?Hur förklarar lärare elevers beteendeproblem?Hur resonerar lärare kring arbetetför att stödja elever med beteendeproblem ?Metod: Studien är kvalitativ och utgår från åtta semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs 3–6. Diskursanalys har använts som metodologi. LÄS MER

  4. 4. Barn och ungdomars användning av internet och sociala medier från barn- och ungdomspsykiatrins perspektiv

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Isa Håkansson; Sofia Randau; [2020-03-03]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka hur behandlare inom barn- och ungdomspsykiatrin i sitt kliniska arbete utforskar och reflekterar över barn och ungdomars användning av internet och sociala medier. Elva semistrukturerade intervjuer genomfördes med efterföljande tematisk analys på två öppenvårdsmottagningar inom Västra Götalandsregionen. LÄS MER

  5. 5. “Oj, vem är jag nu?” - gymnasieelevers tankar kring kroppens betydelse för identiteten

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Lo Foster; [2020-03-03]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka tonåringars tankar kring kroppens betydelse för identiteten. Femton gymnasieelever i åldrarna 16 – 17 år deltog i fokusgruppsintervjuer i början av andra året på gymnasiet. LÄS MER