Sökning: "normalitet"

Visar resultat 1 - 5 av 370 uppsatser innehållade ordet normalitet.

  1. 1. ”De vill så väl att de nästan gör ont i hjärtat på en ibland” Normalitet, åldersförväntningar och makt i BVC-sköterskors berättelser om fyraårsbesöket

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sissel Bergh Lethman; [2020-09-10]
    Nyckelord :Barnhälsovården; normalitet; makt; ålder;

    Sammanfattning : Studien belyser hur BVC-sköterskor talar om barn i samband med fyraårsbesöket på Studien belyser hur BVC-sköterskor talar om barn i samband med fyraårsbesöket på barnavårdscentralen.Studien syftar till att undersöka om BVC-sköterskors tal om barn och barns utveckling konstruerar förståelse kring normalitet. LÄS MER

  2. 2. ”Varje barn förtjänar att se sig själv som hjälte på sidorna” : En empirisk studie om mångkulturell skönlitteratur i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ellenor Fransson; Shkurte Feka; Marlen Shehadeh; [2020]
    Nyckelord :Multi-cultural; intercultural; fiction; scaffolding; problematize; focus on the problem; normalize; Mångkulturell; interkulturell; skönlitteratur; scaffolding; problemfokus; problematisera; normalisera;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är det idag mångkulturella samhället och hur media lyfter fram denna mångkulturalitet som en problematik samt hur detta speglas för barnen. Skolans syfte är att utbilda nästa generations medborgare och det är med barnen som arbetet måste börja för att få bort den idag allt större segregation som finns i samhället. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers bemötande av elever med ADHD på en årskurs 7-9 skola.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Nina Klüft; Ulrika Karlsson; [2020]
    Nyckelord :ADHD; bemötande; diagnos; elev; genus; inkludering; kategorisk; normalitet; relationell.;

    Sammanfattning : ADHD är en vanlig diagnos bland elever i dagens skola. Bemötandet av dessa elever är inte bara viktigt för eleven med ADHD utan det berör också de andra klasskamraterna och pedagogen själv som undervisar. LÄS MER

  4. 4. Det räcker inte att bara bo : En kvalitativ studie om barn på skyddat boende och insatserna de erbjuds

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap; Ersta Sköndal Bräcke högskola/Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Maya Danielsson; Louise Wiker; [2020]
    Nyckelord :Children exposed to domestic violence; Sheltered housing; Domestic violence shelter; Services; Child and adolescent psychiatry; Social services; Barn som bevittnat våld; Skyddat boende; Insatser; BUP; Socialtjänsten;

    Sammanfattning : Att uppleva våld mellan föräldrar är en av de värsta formerna av våld ett barn kan utsättas för, och det kan medföra trauman och hälsoproblem ända in i vuxenlivet. När kvinnan tar sig ur relationen och får en placering på skyddat boende får barnen ofta följa med. LÄS MER

  5. 5. "Det är aldrig svart eller vitt, det är alltid en gråzon" : En kvalitativ studie om de faktorer som förskollärare upplever försvårar respektive förenklar beslutet om att göra en orosanmälan.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013); Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronika Hultquist; Elin Liljegren; [2020]
    Nyckelord :Mandatory reporting; preschool teachers; maltreated children; social services; Anmälningsplikt; förskollärare; barn som far illa; socialtjänst;

    Sammanfattning : Med studien ville vi lyfta fram de faktorer som kan underlätta eller försvåra när man som förskollärare gör en anmälan till socialtjänsten vid oro om att ett barn far illa. Denna kvalitativa studie genomfördes genom fem intervjuer med utbildade förskollärare från tre olika kommuner i mellansverige. LÄS MER