Sökning: "normalitet och avvikelser"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden normalitet och avvikelser.
1. “Alla barn är i behov av särskilt stöd på något vis, alla behöver hjälp och stöttning emellanåt.” : - Förskolepersonalens uppfattningar och erfarenheter om barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att synliggöra förskolepersonalensuppfattningar och agerande i mötet med barn i behov av särskilt stöd. Studienutgår från en kvalitativ metod bestående av semistrukturerade intervjuergjorda tillsammans med tio legitimerade förskollärare och barnskötare. LÄS MER
2. Lärares uppfattningar av “den ideala samhällskunskapseleven” och dess påverkan på elever med NPF
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka samhällskunskapslärares syn på elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur deras bild av dessa elever påverkas av konstruktionen av normalitet och avvikelse i skolkontexter. Studien inleds med en bakgrundsdel där styrdokument i skolan förklaras och de olika NPF-diagnoserna definieras. LÄS MER
3. En sjukligt gul* färg. : * eller grönaktig
Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Konst (K)Sammanfattning : Med utgångspunkt i det konstnärliga konceptet knöl söker Heidi i den här uppsatsen bearbeta det djupa och komplicerade förhållandet mellan kaos och kontroll. Genom att röra sig fritt mellan sin personliga erfarenhet, och såväl historiska som samtida skildringar, målar hon här upp en större bild av den känsliga relationen mellan människans sökande efter rationell kunskap och den ständigt närvarande rädslan. LÄS MER
4. Handledningens roll för konstruktion av norm : Faktorer som formar studenters förståelse för normalt och avvikande beteende under VFU
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet är att upptäcka i vilken språklig diskurs kring normalitet och avvikelser förskollärarstudenter får möjlighet att förstå hur dessa begrepp konstrueras under sin utbildning. Genom semi-strukturerade intervjuer med nyutexaminerade förskollärare har jag försökt att ta reda på hur de uppfattat sina VFU-upplevelser kring normering av barn och hur detta kommunicerats med handledare samt hur studenterna fått möjlighet att problematisera praktiken i förhållande till den undervisning i styrdokumentens etik som utbildningens campusförlagda utbildning gett. LÄS MER
5. ADHD och samhället : Att positionera sig i den sociala kontextens konstruktion
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/EtnologiSammanfattning : Studien undersöker hur personer diagnostiserade med ADHD positionerar sig i den sociala kontexten utifrån föreställningar kring avvikelse och norm. Genom den poststrukturalistiska diskursteorins linser där Foucaults maktteorier stöttar den analytiska diskussionen problematiseras diagnosens position som meningsskapande verktyg i diskussionen kring normalitet och avvikelser. LÄS MER