Sökning: "kunskapssyn läroplan"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden kunskapssyn läroplan.

  1. 1. Norm och variation i läroplaner : en jämförelse av synen på språklig norm och variation i Lpo94 och Lgr11

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linda Rydell Petersson; [2019]
    Nyckelord :Kursplan; läroplan; norm; språk; variation;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka Lgr11 och Lpo94:s tal om språklig norm och variation samt att se om någon kunskapssyn går att utläsa. Den metod som används är närläsning, där varje läroplan analyseras med hjälp av begreppsdefinitioner. Läroplanerna läses, tolkas och läses om med så objektiva ögon som möjligt. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av elever med autism — utmaningar och framgångsfaktorer ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Ann Söderberg; [2018]
    Nyckelord :autism; framgångsfaktorer; förutsättningar; inkludering; lärares inställning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Söderberg, Ann (2018). Inkludering av elever med autism — utmaningar och framgångsfaktorer ur ett lärarperspektiv. Inclusion of pupils with autism spectrum disorder — challenges and facilitating factors from a teacher perspective. LÄS MER

  3. 3. Läromedlens och kunskapssynens uttryck och utveckling : En studie av läroplanerna Lgy 70, Lpf 94 samt Lgy 11 med utgångspunkt i historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mattias Lundkvist; [2018]
    Nyckelord :Gymnasium; läroplan; sverige; läromedel; historia; kunskapssyn.;

    Sammanfattning : This study is mainly centered around the use of study materials and its presence in the swedish upper secondary school curriculum from a historic perspective regarding its change and development through three different curriculums from the 1970s. The studied curriculums are Lgy 70, Lpf 94 and Lgy 11 from the respective years of the 20th century, along with a revision of Lgy 11 made in 2017 to include digital materials as a mandatory part of the curriculum. LÄS MER

  4. 4. Genrepedagogik i läromedel : En studie kring arbetsformer och cirkelmodellens faser i läroböcker i svenska och svenska som andraspråk åk. 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Stefan Brandshage; [2018]
    Nyckelord :Genrepedagogik; Cirkelmodellen; Läromedel; Svenska; Svenska som andraspråk; Systematisk begreppsanalys.;

    Sammanfattning : Det genrepedagogiska arbetssättet är idag väletablerat i den svenska grundskolan och cirkelmodellen är den mest utbredda pedagogiska modellen. Genrepedagogiken har stöd i såväl läroplan som pedagogiska modeller och läromedel. LÄS MER

  5. 5. Vad innehåller och vad förändras i matematikläroboken? : En läroboksanalys utifrån hur skriftliga räknemetoder har förändrats i läroböcker för årskurs 3 före och efter införandet av Lgr11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pär Sundh; [2018]
    Nyckelord :Skriftliga räknemetoder; Läroböcker; Innehållsanalys; Läroplan; Kursplan; Traditionella algoritmen; Mellanledsräkning med talsorter; Tallinje; Valbar räknemetod.;

    Sammanfattning : I ett tidigare arbete (Sundh, 2016), analyserade jag 8 matematikläroböcker för årskurs 3. Den analysen ligger som grund för den här studien som utvidgar analysen till att vidare undersöka hur läroböcker inom matematik för årskurs 3 speglar kunskapskraven i respektive styrdokument Lpo94 och Lgr11, med fokus på skriftliga räknemetoder inom addition och subtraktion. LÄS MER