Sökning: "läroplan"

Visar resultat 1 - 5 av 2022 uppsatser innehållade ordet läroplan.

  1. 1. LÅG- OCH MELLANSTADIELÄRARES RESONEMANG OCH TILLÄMPNING AV PROGRAMMERING I MATEMATIKÄMNET

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Ksenija Peggar; Arkan Shefram; [2020-09-03]
    Nyckelord :Programmering; matematik; grundskola; läroplan; datalogiskt tänkande; resonemang;

    Sammanfattning : The National Agency for Education introduces programming and digital tools in the syllabus for the mathematics at the primary school 2018 at the request of the Swedish Government. The reason for this decision is that we live in an increasingly digitalized society that leads to an increased need for digital knowledge in most professions. LÄS MER

  2. 2. Läxor och likvärdighet – Lärares resonemang om läxor i relation till elevers olika förutsättningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Rozanna Persson; [2020-07-01]
    Nyckelord :läxor; lärare; elever; likvärdighet; likvärdig utbildning; olika förutsättningar;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker fyra lärares resonemang om läxor i förhållande till elevers olika förutsättningar samt hur dessa kommer till uttryck i praktiken. Läxor regleras inte inom skolans styrdokument, vilket innebär att varje enskild lärare står inför valet om och hur läxor ska användas. LÄS MER

  3. 3. Fakta eller förståelse? Analys eller diskussion? En undersökning av vilka kunskaper och förmågar som bedömningsuppgifter på yrkesprogram och högskoleförbredande program efterfrågar.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fredrik Sigebjer; [2020-06-26]
    Nyckelord :gymnasiet; Högskoleförberedande program; yrkesprogram; likvärdighet; Gy11; kunskapsformer; förmågor; fakta och förståelse; analys; diskussion;

    Sammanfattning : Tidigare forskning som genomförts under 1994 års läroplan har visat att undervisningen i samhällskunskap på yrkesprogram är mer inriktad på isolerade faktakunskaper och ett vardagligt innehåll, medan undervisningen på högskoleförberedande program är mer inriktad mot förståelse och ett teoretiskt innehåll där eleverna i högre grad får möjlighet att exempelvis analysera, resonera, problematisera och se samband. Det finns emellertid få studier som jämför ämnet samhällskunskap mellan yrkesprogram och högskoleförberedande program avseende undervisningens utformning och det finns skäl att tro att den senaste läroplansreformen, Gy11, kan ha påverkat skillnaderna mellan programmen. LÄS MER

  4. 4. Prov i samhällskunskap. En kvalitativ studie av provkonstruktioner i Samhällskunkspa 1b.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Katja Pekka; [2020-06-18]
    Nyckelord :samhällskunskap; ämnestradition; ämnessyn; formell och verkställd läroplan; prov;

    Sammanfattning : Samhällskunskapen är ett historiskt ungt ämne med en tvärvetenskaplig karaktär som ska han-tera ett omfattande stoffinnehåll och syftar till att främja elevers kunskaper, vetenskapliga ar-betssätt och medborgarskap. Ämnets läroplan har beskrivits som otydlig med ett stort tolknings-utrymme samtidigt som den ämnesspecifika didaktiken beskrivits som outvecklad eller splitt-rad. LÄS MER

  5. 5. Att utbilda det tjugoförsta århundradets medborgare. En intervjustudie om digital kompetens och digitalisering inom samhällskunskapsämnet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Pelle Lindblom; [2020-06-18]
    Nyckelord :kunskapssamhälle; utbildning; ; medborgare; digital kompetens; samhällskunskap; digitalisering;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har de senaste årtiondena medfört en stor förändring av samhället vilket gjort digital kompetens till en nödvändighet för medborgares möjligheter till deltagande och konkurrenskraft. För att bemöta denna utveckling ändrades 2018 gymnasieskolans läroplan och skrivelser infördes som stärkte skolans uppdrag att utveckla elevernas digitala kompentens. LÄS MER