Sökning: "språkutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 2416 uppsatser innehållade ordet språkutveckling.

  1. 1. Nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling - allas ansvar, ingens ansvar?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johanne Ahlsén Mörlin; Fanny Jonsson; Shpend Rukiqi; [2021-04-14]
    Nyckelord :nyanlända elever; högstadiet; språkutvecklande arbetssätt; organisation; lärares uppfattningar; specialpedagogik; stödåtgärder;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har tagit emot ett stort antal nyanlända elever de senaste åren. Krav ställs påkommuner och skolan att skapa goda förutsättningar för de nyanlända elevernas utbildning.Forskning visar hur nära språk- och kunskapsutveckling hänger ihop (Gibbons, 2018; Cummins,2017; Svensson, 2018). LÄS MER

  2. 2. Språk- och kunskapsutveckling för nyanlända elever i undervisningen. En studie med ämneslärare och sva-lärare på högstadiet åk 7-9

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Thao Truong; [2021-03-08]
    Nyckelord :undervisning av nyanlända elever; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; kartläggning; genrepedagogik;

    Sammanfattning : Den här undersökningen handlar om nyanlända elevers språk- ochkunskapsutveckling i undervisningen. Syftet med studien är att undersöka vadsva-lärare och ämneslärare upplever som viktigt och vilka faktorer som lärarnabetraktar som betydelsefulla för nyanlända elevers språk- och kunskapsutvecklingsamt skillnader och likheter ur deras perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Produktion och perception av ordaccenter hos enspråkiga och flerspråkiga barn

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Sofia Lindh; Louise Smedlund; [2021-02-03]
    Nyckelord :svenska; barn; prosodi; ordaccenter; flerspråkighet; Swedish; children; prosody; word accents; multilingualism;

    Sammanfattning : The aim of the present study was to investigate the production and perception of word accents in monolingual and simultaneously multilingual children and investigate if there were any differences between production- and perception abilities depending on the participants linguistic background. The participants were 6-7 years old with typical language development, good hearing and were resident in the Gothenburg area since the age of 3 years or earlier. LÄS MER

  4. 4. Using Literature as a Teaching Medium in English Classes in Sweden  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lamar Aziz; [2021]
    Nyckelord :teaching fiction; language development; critical thinking; social and cultural awareness; English curriculum for secondary school.; Att undervisa skönlitteratur; språkutveckling; kritiskt tänkande; social och kulturell medvetenhet;

    Sammanfattning : There is a great tendency in using literature as a medium of language teaching because literature plays an essential role in developing the students’ language skills. It also helps them in acquiring cultural experiences and to attain a better understanding of the literary texts. LÄS MER

  5. 5. Modersmålets värde i förskolan : förskollärares perspektiv på barns modersmål

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT; Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olga Mykhaylova; Jenny Karlsson; [2021]
    Nyckelord :modersmål; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien behandlar barns modersmål som är viktigt för barns språkutveckling och identitetsutveckling. De inställningar pedagoger har till modersmål påverkar dess användning på förskolan. LÄS MER