Estetiska uttrycksformer som verktyg för barns språkutveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att få kunskap om hur förskollärare arbetar med estetisk uttrycksform såsom bild, dans, musik och drama för att stödja barns språkutveckling. I vår studie vill vi synliggöra hur förskollärare skapar tillfälle för att främja språkutveckling vid användandet av estetisk uttrycksform. Vi har valt en kvalitativ metod där vi har observerat sju förskollärare, transkriberat vår data och även reflekterat över hur förskollärarna kommunicerar under observationerna. Under våra observationer har vi sett att förskollärarna använder sig av estetiska uttrycksformer, men har olika syn kring arbetet. Några av förskollärarna använder de estetiska uttrycksformerna som verktyg i verksamheten där man planerat undervisningarna i förväg medan andra använder estetiska uttrycksformer spontant, det vill säga oplanerade undervisningar med barnen. De förskollärare vi observerade hade olika förhållningssätt gällande hur mycket tid de lägger på undervisningen samt hur stor påverkan barnen ska ges i deras skapande. Resultatet av vår studie visar att det är av stor vikt att använda sig av estetiska uttrycksformer i förskolan eftersom det är ett sätt för att kunna nå alla barn oavsett om barnet har det verbala språket eller inte, samt att det är ett effektivt arbetssätt att kunna främja barnens kreativitet, självuttryck och sociala interaktioner bland barnen. Detta lägger grunden till barnens livslånga lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)