Att få komma till tals : En kvalitativ studie om flickors talutrymme i klassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Tidigare forskning har visat att pojkar innehar det största talutrymmet i klassrummet och att flickor tenderar att socialiseras in i rollen som ordningsskapare. Senare forskning har visat att flickor tar mer plats i klassrummet än tidigare, men fortfarande kvarstår traditionella könsmönster där pojkar tillåts dominera talutrymmet. Syften med denna studie är att undersöka vilka faktorer som påverkar flickors talutrymme i klassrummet och lärarens roll i förhållande till detta. Studien är kvalitativ och bygger på strukturerade observationer som utförts i årskurserna 1–2 och 4 vid två skolor i Sverige. Resultatet av denna studie går i linje med det tidigare forskning påvisat som rör den rådande pojkdominansen i skolan. Pojkar tar och får mer uppmärksamhet av lärare än flickor, samt att de dominerar talutrymmet i klassrummet. Vidare visar resultatet att läraren har den största påverkan på talfördelningen i klassrummet, då de flesta händelser som observerats kan knytas till lärarens ledning och stimulans, men även till elevens eget ansvar. Dessa påverkansfaktorer på flickors talutrymme, som vi kopplat till lärarens ledning och elevens ansvar, är faktorer som vi inte har funnit i tidigare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)