Sökning: "beteendevetenskap reklam"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden beteendevetenskap reklam.

  1. 1. Subliminal priming : Manipulation till att välja en specifik kulör på plastpåse

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Rickard Nordberg; [2014]
    Nyckelord :priming; subliminal; elections; bag; color; colour; psychology; nordberg; Rickard; mdh; mälardalen; Eskilstuna; Västerås; sps126; behavioral; behavioral; course; hvv; health; care; welfare; essay; c-essay; advertisement; gender; decision making; gender; advertising; perception; marketing; emotion; technique; Swedish law; colors; people; individuals; plastic bag; popcorn; Vicary; manipulation; specific; business; shop; trend; alcohol; choice; Choosing; decision making; behaviour; priming; subliminal; val; påse; färg; kulör; psykologi; nordberg; rickard; mdh; mälardalen; eskilstuna; västerås; sps126; beteendevetenskap; beteendevetare; kurs; hvv; hälsa; vård; välfärd; uppsats; c-uppsats; colour; advertisement; gender; decision making; kön; reklam; perception; marknadsföring; emotion; metod; svensk lag; färger; människor; individer; plastpåse; påse; popcorn; vicary; manipulation; specifik; affär; shop; trend; alkohol; examen; beteende;

    Sammanfattning : Primad information är lättare tillgängligt i minnet och kan således lättare bli igenkänt. Förutsättningar för priming är bland annat subliminal perception, mål, tillförlitlighet, icke vaksamt och icke vanemässigt. Studiens syfte är att få bredare förståelse gällande subliminal primings påverkan. LÄS MER

  2. 2. Rebeller eller offer? : Sociala konstruktioner av graffitimålares identiteter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Maria Ulff; Maribe Arganosa Roco; [2007]
    Nyckelord :grafitimålare; identitet; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : 9. Sammanfattning Idag finns det människor som tycker att graffiti är en konstform som ungdomar använder för att få utlopp för sin kreativa förmåga, och andra människor som menar att graffiti bara handlar om vandalism. Graffitin kostar samhället stora summor pengar genom sanering av det olagliga klottrandet. LÄS MER

  3. 3. Det händer inte mig! : Ökar illusionen av osårbarhet risken för att manipuleras?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Marie Råström; [2007]
    Nyckelord :illusion of invulnerability; third-person effect; reference price; argument quality; scarcity.;

    Sammanfattning : Studien undersökte om de personer som anser sig vara minst sårbara för att bli manipulerade är de som främst manipuleras av reklam. En experimentell design användes där 204 studenter bedömde sitt intryck av en reklam, vars manipulationsgrad varierade. Ett frågeformulär som mätte upplevd osårbarhet mot manipulation fylldes även i. LÄS MER

  4. 4. Är attityder till reklam kring skönhetsprodukter beroende av självkänsla?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Selma Redzep; Shida Alfaro; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna undersöknings syfte är att studera om attityden till reklamens två informationstyper skiljer sig åt. De två informationstyperna är individeffekterna och produktegenskaperna. LÄS MER