Sökning: "Femman"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Femman.

  1. 1. Upplevelser av medarbetarsamtalet : En kvalitativ intervjustudie med 10 anställda i privat- och offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Tove Tapper; Felicia Frank Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Arbetspsykologi; Kommunikation; Medarbetarsamtal; Utvecklingssamtal; Privat sektor; Offentlig sektor;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur medarbetare upplever medarbetarsamtal inom privat och offentlig sektor. En kvalitativ intervjustudie tillämpades och genom ett kriteriestyrt urval valdes respondenter utifrån fem kriterier. Urvalsgruppen bestod av tio medarbetare, fem kvinnor och fem män, från sex svenska företag. LÄS MER

  2. 2. Hinder och möjligheter med problemlösning för andraspråkselever : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver att de arbetar med problemlösning för andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Roza Sarendal; Lisa Haglund; [2021]
    Nyckelord :problem solving; second language students; mathematics; education; school; semi-structured interviews; problemlösning; andraspråkselever; matematik; utbildning; skola; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur lärare arbetar med problemlösning för andraspråkselever. Urvalet i studien är fyra lärare som genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer delger sina tankar, åsikter och erfaren­heter kring ämnet. LÄS MER

  3. 3. ”Då får jag gå ut här hela vägen till femman, sen fick jag gå upp i y” - om elevers användande av matematikord för att beskriva, lösa och förklara matematikuppgifter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Iwarsson; [2020]
    Nyckelord :kommunikationskultur; matematik; sociokulturellt perspektiv; språk;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie på min egen lärarpraktik i matematik. Studien tittar på hur elever i grundskolans årskurs 9 använder matematikord när de beskriver, löser och förklarar matematikuppgifter. Syftet med studien är att utveckla min lärarpraktik samt att ge större utrymme för en matematisk kommunikationskultur i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Totalhalt och biotillgänglig halt av metaller i bröd

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Maria Stenberg; [2017]
    Nyckelord :surdegsbröd; metaller; biotillgänglighet; in vitro spjälkning;

    Sammanfattning : Hur mycket kroppen tillgodogör sig av metallinnehållet i bröd kan relateras till produktionen av spannmålet som blir mjöl, fullkornsmängd, bakmetod och spjälkningen av brödet i kroppen. Syftet med denna studie var att undersöka totalhalt av metaller i bröd och biotillgänglig halt av metaller efter spjälkning i magsäck och tolvfingertarm utifrån följande frågor: i) Finns det ett samband mellan totalhalt och biotillgänglig halt av metallerna i bröden? ii) Finns det ett direkt samband mellan totalhalt av metallerna och fullkornsmängd i bröden? iii) Ökar surdeg som hävningsmedel biotillgängligheten av metallerna i bröden? iv) Hur relaterar brödens totalhalter till dagligt rekommenderat intag av metallerna, samt tolerabelt veckointag gällande kadmium? Metallerna som undersöktes var magnesium (Mg), kalcium (Ca), järn (Fe), koppar (Cu), zink (Zn) och kadmium (Cd) och bröden som studerades var dels surdegsbröd bakade på kultursorter av vete och råg, dels några av de mest konsumerade bröden i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Drama i relation till värdegrunden : En intervjustudie om värdegrund- och dramaarbete på förskolor i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Bulai; Bernhard Stauffer; [2016]
    Nyckelord :Drama; värdegrund; förskola; förskolans läroplan; pedagogik.;

    Sammanfattning : Alla förskolor i Sverige har en gemensam läroplan som beskriver en värdegrund som ska vara grund i den dagliga verksamheten men hur arbetet ska gå till benämns inte. Drama är en metod som har visat positiva effekter och kan därför vara ett sätt för det praktiska arbetet med värdegrunden (Szecsi, 2008). LÄS MER