Sökning: "Maria Stenberg"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Maria Stenberg.
1. Alltid med rättsinnig världslig överhets samtycke : Prästernas argument om kyrkotukt, kyrkoaga samt andligt och världsligt regemente i debatten som föregår 1686 års kyrkolag
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
2. Guds lag och reformationens teologi : Kyrkohistoriskt perspektiv på gammaltestamentliga straffbud i Appendix till Kristofers landslag år 1608
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
3. Hur utformas pedagogiska insatser vid matematikångest i mellan- och högstadiet? Några lärares tankar kring matematikångest
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Matematikångest är ett utbrett problem bland elever runt om i världen, troligtvis även här i Sverige (Engström, 2015). Matematikångest börjar av olika orsaker utvecklas väldigt tidigt under skolåren, men blir mer synlig då kraven på elevens kunskaper ökar (Karlsson, 2019). LÄS MER
4. Att välja medicinen : Aspekter som kan påverka följsamheten till underhållsbehandling för personer med bipolär sjukdom. En integrativ litteraturstudie.
Magister-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bipolär sjukdom är en kronisk och allvarlig sjukdom och risken för återinsjuknande är livslång. Risken för suicid och olycksfall är förhöjd under både maniska och depressiva episoder. Farmakologisk långtidsbehandling är den primära behandlingen för att behandla och förebygga maniska och depressiva skov vid bipolär sjukdom. LÄS MER
5. Skolverkets bedömningsstöd för likvärdig bedömning och tidiga insatser i läsning. En fenomenografisk studie av sju lärares uppfattningar
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Abstract Syftet med denna studie har varit att undersöka sju lärares uppfattningar av Skolverkets Bedömningsstöd i läsning för årskurs 1, med fokus på bedömningsstödets funktion som ett verktyg för likvärdig bedömning och tidiga insatser. Studien utgick från fenomenografisk teori samt olika perspektiv på läsutveckling; läsinlärning med fokus på avkodning, läsinlärning med fokus på kommunikation samt ett kombinerat synsätt. LÄS MER