Sökning: "Föräldrapåverkan"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Föräldrapåverkan.
1. Matematikängslan - orsaker och implikationer för inlärning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten syftar till att ta reda på vad som i dagsläget är känt om matematikängslan med fokus på några av de faktorer som riskerar att leda fram till den och hur prestation och resultat i ämnet kan påverkas av den. Även om det finns anledning att tro att matematikängslan hemsökt många generationer är den ett relativt nytt forskningsämne där många aspekter fortfarande är helt outforskade (Sorvo m. LÄS MER
2. Kan föräldrars val att exponera sitt barn för naturen vara en indikation på att även besitta höga intentioner om att ge barnet förutsättningar för en hållbar livsstil? : En kvantitativ tvärsnittsstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FolkhälsovetenskapSammanfattning : A connection or relation with nature has shown to be crucial to create an interest to protect these environments later in life. The aim of this study was to investigate if parents’ choice of whether to expose their child to nature and green spaces could be seen as an indicator for higher intentions of giving the child the necessary conditions to live sustainably. LÄS MER
3. Digitala verktyg i fritidshemmet : En intervjustudie med fem fritidslärare om digitala verktyg i fritidshemmet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka digitala verktyg och i vilken utsträckning de används på fritidshemmet samt vad verksamma lärare tycker om dem. Studiens forskningsfrågor är: Vilka digitala verktyg förekommer inom fritidshemmet och i vilken utsträckning används dessa, vad är fritidslärarnas inställning till de digitala verktygen som hjälpmedel på fritidshemmet och har fritidslärarna fått någon utbildning i hur de digitala verktygen används. LÄS MER
4. Hur utformas pedagogiska insatser vid matematikångest i mellan- och högstadiet? Några lärares tankar kring matematikångest
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Matematikångest är ett utbrett problem bland elever runt om i världen, troligtvis även här i Sverige (Engström, 2015). Matematikångest börjar av olika orsaker utvecklas väldigt tidigt under skolåren, men blir mer synlig då kraven på elevens kunskaper ökar (Karlsson, 2019). LÄS MER
5. Sådan förälder sådant barn? : En kvantitativ studie om hur föräldrars utbildningsnivå påverkar akademisk self-efficacy bland universitetsstudenter på avancerad nivå
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : The aim of the present study was to examine how the academic confidence among first year and second year master students were affected by the students’ parents educational level. 47 students on advanced level completed a questionnaire examining self-efficacy (SE), a concept that Albert Bandura (1997) defined as the level of confidence individuals have in their ability to execute courses of action or attain specific performance results. LÄS MER