Att skapa förståelse : förskollärares beskrivning av metoder för konflikthantering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Sammanfattning  På grund av det ökade våldet i samhället blir ämnet konflikthantering även i yngre åldrar ett angeläget uppdrag för förskollärare. Konflikter uppstår varje dag och är till sin natur varken positiva eller negativa, däremot påverkas de av hur de hanteras. Läroplanen för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018, s. 8) beskriver att det ligger i förskollärarens roll och uppdrag att arbeta med och förebygga konflikter i barngruppen. Det är därför viktigt att den enskilde förskolläraren har strategier för att hantera de konflikter som uppstår samt att förebygga konflikter i barngruppen. De två vanligast förekommande metoderna som framkom i forskningen var att medla i konflikter eller att avsluta dem.  Syfte  Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur förskollärare beskriver arbetet med konflikter i barngruppen. Frågeställningarna var ”vilka metoder beskriver förskollärare för att lösa konflikter i barngruppen?” och ”hur beskriver förskollärare ett konfliktförebyggande arbete?”  Metod  Metoden för studien är intervjuer med förskollärare. Totalt genomfördes tio intervjuer på sju förskolor. Intervjuerna spelades in med ljudupptagning och transkriberades löpande. När alla intervjuer genomförts analyserades de för att hitta teman och likheter i svaren. Dessa teman utgjorde sedan resultatet.  Resultat  De resultat som framkom i denna undersökning var att förskollärare använder sig av medling, bekräftande av känslor, visuellt stöd och avledning för att hantera de konflikter som uppstår i barngrupperna. För att förebygga konflikter använde de sig av relationsskapande, uppmärksammande av de beteenden som fungerar, smågrupper, kollegial samsyn och positiv syn på konflikter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)