Stopp, klättra inte högre : Riskfylld lek i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Vårt examensarbete inbegriper förskollärares inställning till riskfylld lek. Syftet med vår studie är att undersöka förskollärares perspektiv, erfarenheter och upplevelser kring fenomenet riskfylld lek. För att undersöka förskollärarnas inställning till riskfylld lek har vi ställt följande forskningsfrågor:  Vilken förståelse har förskollärare för riskfylld lek i relation till barns utveckling och lärande? Vilket förhållningssätt har förskollärare i relation till riskfylld lek? Vilken ståndpunkt har förskollärare i relation till riskfylld lek? Hur förhåller sig förskollärare till riskfylld lek i relation till uppdraget i läroplanen förförskolan? Vårt examensarbete har en kvalitativ utgångspunkt där vi använt oss av fenomenologiska livsvärldsintervjuer som är semistruktuerade och med öppna frågeställningar. Informanterna i denna studie är utbildade förskollärare och är verksamma i tre olika kommuner. Teorin vi utgått från i denna studie är ett fenomenologiskt perspektiv, där begreppet livsvärld är framträdande och utgör grunden i studien. Resultatet för studien visar att förskollärares inställning till riskfylld lek generellt är positiv, och att förskollärarna visar förståelse för vikten av riskfylld lek. Dessutom visar resultaten även förskollärarnas olika förhållningssätt och ståndpunkt i relation till den riskfyllda leken, som visar en variation av perspektiv. Studiens resultat visar också hur förskollärarna förhåller sig till uppdraget i relation till den riskfyllda leken. I resultatet framgår även flera hinder för den riskfyllda leken då förskollärarna förklarar att riskfylld lek inte lyfts fram i förskollärarutbildningen. Därtill att förskollärarna anser att de inte har tid till att uppdatera sig kring ny forskning inom flera områden. Utan den nya forskning förskollärarna tar del av är kopplad till läsårets fokusområde. Därmed är kunskap, tidsbrist, prioriteringar och fokusområden bidragande faktorer till att förskollärarna i studien anser att de inte kan förhålla sig till den riskfyllda leken i relation till uppdraget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)