(Street)fotboll som ett socialt multiverktyg kan hjälpa till att bygga broar: En antropologisk studie om hur en relativt enkel, tillgänglig, kostnadsfri och social aktivitet kan påverka många individer i olika sammanhang

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

Sammanfattning: Den studien undersöker streetfotboll som en social och pedagogisk plattform för ungdomar och unga vuxna i Sverige med fokus på Svenska Fotbollförbundets projekt Fotbollsligan.Genom kvalitativa intervjuer, visar studien hur streetfotboll kan fungera som ett positivt socialt system för förhandling och hantering av våld och hur det kan bidra till att motverka utanförskap såväl som att skapa sociala nätverk. Examensarbetets huvudargument är att streetfotboll kan fungera som ett socialt multiverktyg för att främja integration, hälsa, samarbete och social interaktion på gräsrotsnivån, samtidigt som den har en pedagogisk roll och potential att vara ett verktyg för förändring. Om streetfotbollens positiva egenskaper utnyttjas rätt kan ännu fler barn, ungdomar och unga vuxna få möjligheten att delta i fysisk aktivitet samtidigt som de skapar sociala nätverk och utvecklar en lokal identitet. Studien har ingen övergripande teoretisk avstamp utan är snarare baserad på fyra perspektiv som tillsammans utgör grunden för arbetet. Dessa är sociokultur, kulturanalytisk, pedagogisk och psykologiskt perspektiv.Studien är skriven på svenska och är baserad på kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med olika fotbollförbund såväl som med fotbollsutövare på olika lokala nivåer där den röda tråden är hur enkel, tillgänglig och kostnadseffektiv streefotbollen är och hur den som ett verktyg kan hjälpa samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)