Sökning: "Digitala verktyg"

Visar resultat 1 - 5 av 1168 uppsatser innehållade orden Digitala verktyg.

  1. 1. Skärmtid framför rörelse?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Spenner Nellie; Wilkenson Agnes; [2019-08-12]
    Nyckelord :Digitala verktyg; fysisk aktivitet; skärmtid; barn; ungdomar;

    Sammanfattning : Program: Hälsopromotion IdrottsvetenskapNivå: GrundnivåHandledare: Anders RaustorpAntal sidor: 30 (inklusive bilagor)Termin/år: Vt 2019.... LÄS MER

  2. 2. Strategier för kunskapsutveckling för elever med ADHD- En textanalytisk studie för tidsperioden 1980-2018

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jessica Dahllöf; [2019-07-02]
    Nyckelord :attention; deficit; disorder; with; hyperactivity; ADHD; teacher; strategies; education;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en litteraturstudie som undersöker vilka strategier som lärare kan använda sig av när de undervisar elever med ADHD, vilka skrivits fram under åren. Studien utgår från två tidsperioder. Artiklar skrivna mellan 1980-1997 samt 1998-2018. LÄS MER

  3. 3. Lärares och elevers begreppsliga förståelse av programmering, digitala verktyg och digital kompetens

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jonathan Andersson; [2019-07-02]
    Nyckelord :programmering; digitala verktyg; digital kompetens; begreppsligförståelse;

    Sammanfattning : Intresset för denna empiriska enkätstudie uppstod redan under första examensarbetet då en litteraturstudie gjordes kring begreppen programmering och datalogiskt tänkande. Det är ett relativt nytt forskningsområde då det nyligen införts i länders olika läroplaner men en del forskning har gjorts och mer kommer säkert att tillkomma. LÄS MER

  4. 4. Multimodalt arbete i undervisningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Lundqvist Jaqueline; [2019-07-01]
    Nyckelord :Multimodalt arbete; modaliteter; semiotiska system; meningsskapande; undervisning; grundskola årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att genom en enkätundersökning bidra med kunskap om de tillfråga- de lärarnas syn på multimodalt arbete i läs- och skrivundervisningen i årskurs F-6. Till syftesbeskrivningen kopplas följande forskningsfrågor: • Hur beskriver de tillfrågade lärarna att de arbetar för att skapa multimodalt arbete inom läs- och skrivundervisning? • Vilka uttrycksformer och digitala resurser kombineras multimodalt i de tillfrågade lärarnas undervisning inom läs- och skrivundervisningen? • Hur motiverar de tillfrågade lärarna sin beskrivna multimodala undervisning inom läs- och skrivundervisning? I studien användes kvantitativ metod i form av enkät. LÄS MER

  5. 5. Digitala diharar och programmerade pukar: Ett utforskande av spelskapandets potential som akademisk publikationsform samt som verktyg för digitalisering och adaption av kulturarv

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Mimmi Kingdon; [2019-06-25]
    Nyckelord :spel; speldesign; kritiskt skapande; critical making; adaption; adaptionsteori; adaption theory; spelcentrerad designprocess; gamecentric design process; digitalisering; kulturarv; digital humaniora;

    Sammanfattning : In this project I have created a game adaption of Swedish folklore regarding milk hares, to evaluate game design as a viable mode of academic publication, and as a way to preserve, adapt and present cultural heritage. During the making of the game I used a playcentric design process and took inspiration from interaction design. LÄS MER