Sökning: "högläsning"

Visar resultat 1 - 5 av 897 uppsatser innehållade ordet högläsning.

  1. 1. Möjligheter till språkutveckling genom boksamtal i flerspråkiga förskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zilha Licina; [2020-09-10]
    Nyckelord :flerspråkighet; bokläsning; språkutveckling; högläsning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förskolan är för många barn i Sverige det första mötet med utbildningsväsendet och har en stor påverkan på deras utveckling och lägger grunden för ett livslångt lärande. Hur förskola möter barnens olika språk har en avgörande betydelse för hur barnen kommer att utvecklas som individer samt hur språket kommer att leda till ett bättre resultat i skolans värld. LÄS MER

  2. 2. En studie av lärares uppfattningar om högläsning i ett flerspråkigt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Louise Svefelt; Nathalie Vestergren; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grundskola; Högläsning; Högläsningens funktioner; Litteracitet; Textval; Undervisningsaktiviteter;

    Sammanfattning : Sverige har utvecklats till ett mångkulturellt samt etniskt och språkligt heterogent samhälle, vilket påverkar den svenska skolan som i dag är mångkulturell och omfattas av en heterogen elevsammansättning. Detta innebär att lärare måste möta och tillgodose samtliga elevers skilda behov och förutsättningar, däribland i undervisningssituationer som högläsning. LÄS MER

  3. 3. Den skönlitterära högläsningen i mellanstadiet : En aktuell undervisningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Ronnie Westling; [2020]
    Nyckelord :Högläsning – Skönlitteratur – mellanstadiet – digitala verktyg – val av skönlitteratur.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur den skönlitterära högläsningen praktiserasi mellanstadiet enligt verksamma lärare. Studien arbetar efter frågeställningarna: “ Vad ärlärares inställning till den skönlitterära högläsningen?” , “ Vilka texter och verk föredrar lärareom de högläser för sina elever och varför ? ” samt “ Hur uppfattas möjligheterna att användadigitala verktyg vid högläsning av lärare? ” För att besvara frågorna utfördessemistrukturerade intervjuer med fyra verksamma lärare. LÄS MER

  4. 4. Serier som resurs för meningsskapande i svenska år F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Uddin; [2020]
    Nyckelord :serieläsning; motivation; meningsskapande; didaktisk design;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur arbete med tecknade serier i svenskämnet kan bidra till meningsskapande för elever i årskurs 2. Enligt läroplanen ska bilder användas i den tidiga läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  5. 5. Inkludering vid läs - och skrivsvårigheter : Gymnasielärares förståelse, förhållningssätt och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mona Bonn; [2020]
    Nyckelord :Inclusion; definition; attitudes; strategies; reading; writing; disability; swedish; high school; secondary school; Inkludering; förståelse; förhållningssätt; strategier; läs- och skrivsvårigheter; svenska; gymnasiet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie var att undersöka och på så vis öka kunskapen om hur begreppet inkludering förstås av gymnasielärare i svenska som undervisar elever med läs- och skrivsvårigheter som går i vanliga klasser. Vidare syftade studien till att öka kunskapen kring hur förhållningssätten till undervisning av elever med läs- och skrivsvårigheter ser ut bland gymnasielärare i svenska, samt vilka olika strategier som används av lärarna i undervisningen. LÄS MER