Sökning: "högläsning"

Visar resultat 1 - 5 av 698 uppsatser innehållade ordet högläsning.

  1. 1. Flerspråkiga barns villkor - Pedagogers förhållningssätt till modersmål

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Saowarot Donlakhornkwa; Viktoria Singh; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hpKurs: LÖXA1GNivå: GrundnivåTermin/år: HT/2018 Handledare: Osa LundbergExaminator: Johannes Lunneblad Kod: HT18-2920-059-LÖXA1GNyckelord: Flerspråkighet, transspråkande, förskola, högläsning, flerspråkig undervisningAbstractAndelen flerspråkiga barn i förskolan ökar. Detta ställer krav på förskollärares förhållningssätt till modersmål, barns språkliga olikheter och olika erfarenheter. LÄS MER

  2. 2. Högläsning och språkutveckling : En studie om högläsning på förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Carola Dahlgren; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; Barnlitteratur; Förskola; Boksamtal; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva hur förskollärare arbetar med högläsning i barngrupper avseende språkutveckling. Detta för att ta reda på hur förskollärarna kopplar högläsningen och boksamtalet till arbetet med barns språkutveckling. Detta är en kvalitativ intervjustudie om fyra förskollärares perspektiv angående detta. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i årskurs 2-3 : En studie av elevers tankar och åsikter om högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Lavén; Viktoria Fuxgård; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; åsikt; tystläsning; kön;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ta reda på vilka åsikter elever på sex olika skolor i årskurs 2–3 har om högläsning, om det finns något samband mellan åsikterna om högläsning och tystläsning samt om åsikterna skiljer sig mellan killar och tjejer. Undersökningen har genomförts på sex olika skolor i Mälardalen med tio elevintervjuer och 100 elevenkäter. LÄS MER

  4. 4. Att lyssna - fokus på elever i årskurs 1-3, - Samband, Modeller och Barriärer -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Cecilia Broms; [2019]
    Nyckelord :lyssdidaktik; lyssförmåga; lyssinstruktioner; lyssningsstrategier; lyssundervisning; svenskdidaktik; svenskämnet; utbildningsdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka lyssnande ur ett svenskdidaktiskt perspektiv med fokus på elever i årskurs 1-3 i den svenska grundskolan. Frågeställningen lyder: Vad säger forskningen om elevers lyssnande, modeller kring lyssnande och lyssundervisning? För att besvara syfte och frågeställning har en systematisk informationssökning genomförts i flera steg. LÄS MER

  5. 5. Högläsning i skolan : En litteraturstudie om högläsningens möjligheter och utmaningar i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Jonna Kimmehed; Felicia Karlsson; [2019]
    Nyckelord :högläsning; social praktik; språkförståelse; ordförråd; lässtrategier;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie har sin utgångspunkt i observationer som gjorts under genomförd verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Dessa visar att högläsning till stor del används som ett avslappningsinslag i anslutning till fruktstund eller när det finns tid över under skoldagen, till skillnad från att använda det som ett planerat lärtillfälle. LÄS MER