Sökning: "Hållbarhet"

Visar resultat 1 - 5 av 3781 uppsatser innehållade ordet Hållbarhet.

  1. 1. Hållbar utveckling för vem?: En studie av Skogsupprorets förståelse av konflikten mellan samer och skogsindustrin i Sveriges hållbara omställning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Saga Pilblad Hjerpe; [2021-07-09]
    Nyckelord :grön kolonialism; hållbar omställning; kapacitetsrättvisa; markanvändningskonflikt; motståndsrörelse; samer; samisk miljörättvisa; skogsbruk;

    Sammanfattning : Sverige ställer just nu om till en hållbar utveckling där ingen ska lämnas utanför. På grund av omställningen har utvinning av naturresurser i Sápmi ökat. Skogsråvaror har en betydande roll i omställningen, vilket medfört att befintliga markanvändningskonflikter mellan samer och skogsindustrin har intensifierats. LÄS MER

  2. 2. Greenwashing och finansiell prestation - symboliska kontra betydande gröna aktiviteter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik

    Författare :Sophie Bengtsson; Tilda Carlsson; [2021-07-07]
    Nyckelord :Greenwashing; ESG; Finansiell prestation; Hållbarhet; ROA; Tobin s Q;

    Sammanfattning : Studien syftar till att utforska till vilken utsträckning företags betydande aktiviteter inom hållbar­hetsfrågor, till skillnad från symboliska aktiviteter, påverkar företags finansiella prestation. Detta för att undersöka om företag kan tänkas ha finansiella incitament att hålla sina ord. LÄS MER

  3. 3. Införandet av EU:s gröna Taxonomi

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik

    Författare :Filip Olsén; Tim Pajunen; [2021-07-05]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hållbarhet har länge varit något som företag tagit sig friheten att tolka fritt. Med införandet av EU:s Taxonomi finns förhoppningen att tolkningsutrymmet ska upphöra och att både investerare och andra intressenter ska få en tydligare bild av hur företag arbetar i ett hållbarhetsperspektiv. LÄS MER

  4. 4. SVERIGES MEST HÅLLBARA LIVSMEDELSKEDJA - JA TACK! - En jämförande kritisk retorikanalys av hur Coop och Lidl kommunicerar sitt miljöfokuserade CSR-arbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lisa Eklöf; Elin Eriksson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Hållbarhet; CSR; legitimitet; varumärke; Coop; Lidl;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera och jämföra livsmedelskedjorna Coop och Lidls retorik kopplat till miljöfokuserad CSR-kommunikation som används på de egna webbplatserna och det sociala mediet Instagram.Teori: Corporate Social Responsibility, varumärkeskommunikation, retorik, legitimitetMetod: Kritisk retorikanalysMaterial: Texter om hållbarhet och miljö på hemsidorna och fyra inlägg från respektiveföretagens nationella Instagramkonto. LÄS MER

  5. 5. Konsumenters uppfattning om hållbara frukter och grönsaker En kvalitativ undersökning om hur konsumenter uppfattar vad som är hållbara frukter och grönsaker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Ehrs; Emelie Wikstrand; [2021-06-30]
    Nyckelord :hållbarhet; livsmedel; konsumenters uppfattningar; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Livsmedelsbranschen har ett uppdrag att förse både butiker och människor med hållbara livsmedel,vilket inkluderar frukter och grönsaker. Konsumenter blir mer och mer medvetna om vad som krävsför att det de konsumerar ska vara hållbart och med det kommer också högre krav. LÄS MER