Sökning: "Meningsskapande"
Visar resultat 1 - 5 av 836 uppsatser innehållade ordet Meningsskapande.
1. Dokumentationen spelar roll! : En litteraturstudie rörande förskolans dokumentation och det systematiska kvalitetsarbetet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Det systematiska kvalitetsarbetet grundar sig i dokumentation av förskolans verksamhet och syftar till att säkerhetsställa förskolans måluppfyllelse. Syftet är att undersöka vad tidigare forskning framställer som betydelsefullt för systematiskt kvalitetsarbete i förskolan, utifrån dokumentation om den dagliga praktiken. LÄS MER
2. Företag som pedagoger : Hur gestaltas företagens didaktiska val i utbildningspaketen
M1-uppsats, Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att få en förståelse för den didaktiska kopplingen mellan marknadsförda ”laborations-kit”/utbildningspaket, framtagna av Education Technology-företag, och det meningsskapande som dessa erbjuder. Med hjälp av syftesrelaterad textanalys, och begrepp från Lars Lindströms didaktiska läroprocesser och mer klassiska laborationsbegrepp, analyseras ”laborations-kit”/utbildningspaketens innehåll och inramning samt hur utbildningspaketen är gestaltade didaktiskt genom mål och medel. LÄS MER
3. Klassiker i klassrummet : En överblick av klassikers relevans i högstadiet och gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Översikten ämnar att undersöka vad forskning säger om hur klassisk litteratur kan bli meningsskapande i ett mångkulturellt klassrum i både högstadiet och gymnasiet. Klassiker har valts då dessa texter ofta förknippas med att vara svårtillgängliga så väl som de ofta förknippas med en snäv syn på bildning. LÄS MER
4. Incurvatus in se som sekulär synd : En kulturhermeneutisk studie av meningsskapande
Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : The aim of this paper is to use a cultural-hermeneutic methodology to investigate how meaning is constructed in a contemporary social situation (co-culturally) and to suggest the Christian concept incurvatus in se as a critical theological resource (counter-culturally). Central to this account is how to think theologically in a secular situation. LÄS MER
5. Yrkeshögskolan
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa det sätt som direktiv och idéer tolkas och förståsav de som verkar inom yrkeshögskolan samt att visa på möjliga alternativauppfattningar. Studiens teoretiska ramverk är tredelat och består av nyinstitutionell teori,Weicks teori om meningsskapande samt Stars och Greismers teori omgränsobjekt. LÄS MER
