Sökning: "Martin Buber jag och du"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Martin Buber jag och du.

  1. 1. Mötet mellan lärare och elev : Martin Bubers filosofi applicerad på den nutida pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Dan Berg; [2023]
    Nyckelord :Meeting; pedagogy; authenticity; focal point; relations; Möte; pedagogik; autenticitet; brännpunkt; relationer;

    Sammanfattning : Den relationella pedagogiken är svårformulerad. Därtill är den svår att undersöka empiriskt. Martin Bubers dialogfilosofi ger dock ett väl genomtänkt stöd för teoribildningen och diskussionen om den relationella pedagogik som jag applicerar på den nutida svenska skolan. LÄS MER

  2. 2. Mångkulturalitet och religion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leunora Mustafa; Gustaf Ledeby; [2020]
    Nyckelord :exkludering; inkludering; kommunikation; Martin Buber; mångkulturalitet; relation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån de ställda frågeställningarna undersöka hur lärare arbetar med didaktiska utmaningar i ett mångkulturellt klassrum i undervisningen och hur mångkulturaliteten påverkar undervisningen. Det som undersökts är vad för verktyg som behövs för att motarbeta dessa utmaningar lärarna ställs inför. LÄS MER

  3. 3. Relationsskapande i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om mellanmänskliga möten mellan pedagog och barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Jutterdal; [2019]
    Nyckelord :relationships; preschool; Martin Buber; the interhuman; interview; relationsskapande; förskola; Martin Buber; det mellanmänskliga; intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie är att vinna kunskap om hur pedagoger i förskolan uppfattar relationsskapande med barn och om det i en tid då förskolans kunskapsuppdrag förstärks i deras beskrivningar finns uttryck för den relationella kvalitet som Martin Buber beskriver som det mellanmänskliga. Bubers dialogfilosofi och hans begrepp Jag och Du, Jag och Det, det sociala och det mellanmänskliga utgör studiens teoretiska ramverk. LÄS MER

  4. 4. Du är alltså är Jag : En undersökning av Martin Bubers teori om skuld i ljuset av hans människosyn och etik

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Linus Davidsson; [2018]
    Nyckelord :Martin Buber; skuld; etik; människosyn;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Den andre förpliktigar mig : Om betingelser för lärande

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Urban Hermansson; [2017]
    Nyckelord :Lärande i organisationer; rum för lärande; praktisk kunskap; fronesis; Jag-Du; den andre; kunnande-i-handling; reflektion-i-handling; pedagogisk processledare;

    Sammanfattning : Denna essä avser att reflektera det mellanmänskliga mötet som förutsättning för att skapa ett rum för lärande i ett organisatoriskt sammanhang. Essän utgår från ett dilemma där jag låter mötet mellan mig som pedagogisk processledare och deltagare bilda utgångspunkt för en reflektion om betingelser som avgör hur ett läranderum blir till. LÄS MER