Tredje parts betydelse i den intermodala transportkedjan En kvalitativ fallstudie om relationen mellan olika aktörer i en intermodal terminal Kandidatuppsats i logistik Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet VT 2022 Handledare: Johan Woxenius Författa

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Med sjöfarten transporteras majoriteten av världens handelsvaror. I takt med att globaliseringen och världshandeln har tilltagit, står hela transportkedjan inför utmaningar så som större fraktvolymer och utdragna leveranstider. Omlastningsterminalerna är en viktig nod i den intermodala transportkedjan för att därigenom kunna erbjuda en effektiv transport. Därför har effektivisering av hela transportkedjan en stor betydelse för att uppnå en hållbar lönsamhet. Syftet med den här rapporten är att undersöka vilka incitament som finns hos terminaloperatör för att dela upp produktionsflödet på flera aktörer, hur förhållandet mellan inblandade aktörer ser ut samt hur dessa aktörer påverkas av en sådan uppdelning. För att kunna besvara arbetets frågeställningar har en kvalitativ studie genomförts med hjälp av en litteraturstudie samt en fallstudie där en enskild terminaloperatör har studerats. I resultatavsnittet lyfts orsakerna kring varför en terminals aktiviteter delas upp på flera aktörer och hur, med hjälp av olika effektiviseringsåtgärder. I resultatet beskrivs också det flöde som blivit utkontrakterat och hur omplacering samt utkontraktering påverkar inblandade aktörer. Detta följs av en diskussion om informationsutbytets betydelse i produktionsflödet, aktörer, aktiviteter och resurser i samverkan samt vad värdeadderande tjänster kan innebära för den intermodala terminalen. Avslutningsvis dras bland annat slutsatsen att utkontraktering till tredje part primärt genomförs i syfte att uppnå effektivisering eller möjliggöra för effektivisering. Det finns tre olika anledningar till att terminalen eller intressenter önskar uppnå effektivisering: minska trängseln, förbättra miljön genom att reducera utsläpp och öka lönsamheten. Sekundärt har olika processer delats upp på fler aktörer för att stärka terminalens erbjudande med hjälp av fler tjänster. För fallstudien konstateras det att tredje part levererar en upplevt bättre kvalitet av inspektionen och att det dels beror på att tredje part är specialiserade, dels eftersom de har större utrymme att utföra inspektionen på. Effektiviseringen kan dock vara problematisk och behöver inte innebära att det gynnar alla parter i transportkedjan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)