"Hej Tiktok!" : en kvantitativ innehållsanalys av nyhetsvärdering på Tiktok

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Journalistik

Sammanfattning: Följande uppsats undersöker om nyhetsvärden som ökar potentialen för engagemang premieras i den svenska nyhetsdistributionen på Tiktok. Det görs med hjälp av en kvantitativ innehållsanalys med variabler som utgår ifrån nyhetsvärdering som teoretiskt ramverk. Totalt analyserades 177 analysenheter från tre olika nyhetsproducenter på Tiktok, Aftonbladet, Expressen och Tv4 Nyheterna. Utifrån studiens resultat kan vi se en tendens till överrepresentation av nyhetsvärdena dåliga nyheter, drama och överraskning. Vidare konstaterades att dessa nyhetsvärden också genererade mest engagemang i form av gillamarkeringar, delningar och antalet gånger nyheterna sparades på Tiktok. Således framstår dessa nyhetsvärden premieras i den svenska nyhetsdistributionen på Tiktok. Det behövs dock vidare studier för att kunna utesluta att resultatet påverkas av andra faktorer än nyhetsvärdering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)