Sökning: "Viktoria Alyhr"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Viktoria Alyhr.

  1. 1. Mer matematik och mindre svenska på matematiklektionerna : En kvalitativ studie om vilka förutsättningar som kan utveckla elevers resonemangsförmåga.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Viktoria Alyhr; Malin Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :Elever; lärare; matematikundervisning; resonemangsförmåga och uppgifter.;

    Sammanfattning : Det finns ett samband mellan elevers läsförståelse och deras prestationer på matematiklektionerna. Matematikundervisningen i svenska skolor bygger till stor del på att eleverna arbetar enskilt i sina läroböcker. Undervisningen bygger då på att eleverna kan läsa och förstå de skriftliga instruktioner som ges. LÄS MER

  2. 2. Matematik är mer än att bara räkna : En litteraturstudie om vilka faktorer som kan främja utvecklingen av elevers resonemangsförmåga i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Viktoria Alyhr; [2019]
    Nyckelord :Elever; kommunikation; lärare; matematikundervisning och resonemangsförmåga;

    Sammanfattning : En stor del av elevers matematikundervisning består av enskilt arbete och att räkna i matematikböcker. Detta medför att det skapas få möjligheter för eleverna att utveckla sin förmåga att resonera om matematiken, vilket det står i den svenska läroplanen att de ska göra. LÄS MER

  3. 3. Implementeringsfaktorer i skolans värld : En kvalitativ studie om de bakomliggande faktorerna till en lyckad implementering av en pedagogisk modell för lärare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Viktoria Alyhr; Josephine Huss; [2017]
    Nyckelord :Change work; change strategy; implementation factors; educational model; teachers; Förändringsarbete; förändringsstrategi; implementeringsfaktorer; pedagogisk modell; lärare;

    Sammanfattning : Dagens samhälle präglas av en ständig förändring och utveckling, vilket ställer krav på att skolan ska utvecklas i samma takt som det övriga samhället. Skolan ska vara likvärdig för alla. LÄS MER