Skapande i relation till hållbar konsumtion : Hur människor som arbetar med skapande i form av hantverk uppfattar och förhållersig till hållbar utveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

Författare: Frida Arwidson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: För att svara på frågeställningarna om hur nuvarande och tidigare studenter på kandidatprogrammet Slöjd, hantverk och formgivning vid Linköpings universitet, som arbetar med skapande i form av hantverk, uppfattar och förhåller sig till hållbart skapande och hållbar konsumtion har materialet från fokusgruppsintervjuerna delats in i fyra kategorier. Dessa kategorier är Hållbar design, Hållbara produktionsmönster, Hållbara konsumtionsmönster och Stödjande system. För att sammanfatta det som framkommit i analysen är alla deltagare i de båda grupperna förvånansvärt överens om vad hållbar utveckling innebär för dem i deras skapande arbete. Det finns vissa uppfattningar som skiljer sig och resulterar i olika arbetssätt, till exempel om produkten ska gå att bruka eller om budskapet i produkten prioriteras. En annan uppfattning som skiljer sig mellan grupperna är anpassningen till kunder. Fokusgrupp 2 som har påbörjat sitt arbetsliv inom området finner en drivkraft i att förhålla sig till kundernas önskemål samtidigt som de förhåller sig till ett hållbart skapande. Det uppstår ett dilemma gällande skapande och hållbar konsumtion. Förutsatt att människor som arbetar med skapande i form av hantverk har för avsikt att försörja sig, åtminstone till viss del, på sitt skapande arbete innebär det att produkterna måste säljas och konsumtion uppstår. För att kunna arbeta hållbart krävs en minskning av användandet av resurser, naturen måste kunna återskapa materialen i samma takt som de används (Thorpe 2008:36). Det krävs då att produkterna har kvalitet och en lång livslängd, men även att de har ett värde som får konsumenter att göra avvägande och begrundade beslut i vad de köper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)