Specialpedagogers organisatoriska förutsättningar för att arbeta hälso- främjande och förebyggande En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers elevhälsoarbete i den lokala organisationen. -möjligheter och hinder

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syftet med studien är att ta reda på hur sju specialpedagoger verksamma i skolans lägre åldrar beskriver deras organisatoriska förutsättningar för att bedriva hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbete. Vi vill ta reda på vilka organisatoriska faktorer och arbetsuppgifter som hindrar eller möjliggör det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. För att besvara syftet har vi tagit avstamp i en kvalitativ metodansats med semistrukturerade intervjuer som metod. Studiens teoretiska förankring utgår från organisationsteori med en tematisk analysmetod. Genom den tematiska analysmetoden har vi försökt identifiera mönster och på så sätt utröna hinder och möjligheter för det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Resultatet visade att specialpedagoger har en svårighet i att etablera sin yrkesroll. Deras arbetsuppgifter är följaktligen otydliga. Specialpedagogerna i intervjustudien har uppdrag som skulle kunna vara både speciallärares, kuratorers och rektors arbetsuppgifter. Detta i sig påverkar specialpedagogens förutsättningar för att arbeta hälsofrämjande och förebyggande. Två andra faktorer som spelar stor roll för specialpedagogers förutsättning att arbeta hälsofrämjande och förebyggande är elevhälsans organisering samt rektors ledarskap som kan vara en förutsättning eller ett hinder för specialpedagogen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)