Sökning: "VUXNA"

Visar resultat 1 - 5 av 4761 uppsatser innehållade ordet VUXNA.

  1. 1. Sju elevers uppfattningar om sin skolsituation inom flexteamsverksamhet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Therese Lanzén Ederheim; Linda Sagestam; [2020-03-02]
    Nyckelord :flexteamsverksamhet; särskild undervisningsgrupp; delaktighet; inkludering; skola; elever;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om vilka olika uppfattningar elever har av sindelaktighet inom flexteamsverksamhet (FTV) i skolan. Studien ämnar ge svar på följande frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Elevperspektiv på matematikundervisning En intervjuundersökning om några elevers erfarenheter av specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Malin Johansson; Annelie Svensson; [2020-02-25]
    Nyckelord :Fenomenologisk; hermeneutisk; elevperspektiv; kvalitativ; livsvärldsintervjuer; matematikundervisning; specialpedagogik; trygghet; relationer; lärmiljöer; medinflytande;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien var att undersöka några elevers upplevda erfarenheter av att få specialpedagogiskt stöd i matematik i grundskolans årskurs 3 till 8. Dessa elevers erfarenheter av att gå i skolan utforskades inledningsvis och därefter undersöktes särskilt dessa elevers erfarenheter av att delta i matematikundervisning inom klassens ram samt att erhålla specialpedagogiskt stöd i matematik. LÄS MER

  3. 3. VUXENBLIVANDE, NÄR DÅ? En kvalitativ intervjustudie om arbetet med unga vuxna inom Socialtjänsten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Frida Andersson; Linnéa Skorupa; [2020-02-24]
    Nyckelord :Unga vuxna; Socialtjänst; Stöd; Ansvar; Avslutad vård;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi socialsekreterares erfarenheter av att arbeta med unga vuxna (18 till 21 år) som har haft långvarig kontakt med Socialtjänsten. För att besvara detta syfte har vi genomfört fyra individuella intervjuer med socialsekreterare från två olika kommuner. LÄS MER

  4. 4. ”Är det rätt?” Klassrumsinteraktion och positionering mellan vuxna L2-inlärare i en svenska som främmandespråkskontext

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Yvonne Kölling; [2020-02-17]
    Nyckelord :L2-klassrumsinteraktion; peer interaction; svenska som främmandespråk; reparationer; positionering; samtalsanalys;

    Sammanfattning : For foreign language learners, possibilities of interaction in the L2 often are veryrestricted in everyday life. Classroom interaction between learners (peer interaction)plays therefore an important role in foreign language learning, especially in case ofrelatively small languages as Swedish. LÄS MER

  5. 5. ATT ARBETA MED BARN SOM UTSATTS FÖR SEXUELLA ÖVERGREPP En kvalitativ studie om hur väl rustade socialsekreterare upplever sig vara för att bemöta sexuellt utsatta barn.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Linus Rosén; Susete Silveiro; [2020-01-21]
    Nyckelord :självförmåga; sexuellt våld; barn; anknytning; socialsekreterare; bemötande.;

    Sammanfattning : När Socialtjänsten får information om att ett barn kan ha blivit utsatt för sexuella övergrepp ska en utredning alltid inledas och barnet tilldelas en socialsekreterare som ska utreda vad som hänt och vilket behov av stöd barnet har. Detta arbete utgörs till stor del av samtal med barnet och det är av stor vikt att socialsekreteraren i detta arbete känner sig bekväm med att bemöta sexuellt utsatta barn och tillräckligt rustad för att klara av arbetet. LÄS MER