Språk och identitet : Fyra andraspråkstalares beskrivningar av sina flerspråkiga identiteter

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

Sammanfattning: I detta examensarbete beskrivs flerspråkighet och identitet mer ingående. Avgränsningen faller på flerspråkighetens inverkan på identitet, vilket innebär att fokus ligger på en studie på individnivå. Begreppen identitet och flerspråkighet analyseras utifrån ett poststrukturalistiskt perspektiv och därför är detta synsätt en grund för vad flerspråkighet innebär och vad identitet är. Genom att intervjua fyra flerspråkiga personer som bor i Sverige ges en närmare inblick i hur individer beskriver sin flerspråkiga identitet. För att kunna göra detta krävs en närmare inblick på hur individerna ser på sin flerspråkighet och språkens funktion i olika situationer. En närmare beskriving om hur flerspråkighet påverkar identiteten undersöks också.  Deltagarna gör ett språkporträtt där de presenterar sin flerspråkighet på ett multimodalt sätt i intervjun. Studien visar att flerspråkighet är varierande och formas i olika situationer. Flerspråkighet beskrivs av deltagarna som ett uttryck för ens historia och kultur och skapar en större förståelse för andra kulturer. Deltagarna behärskar svenska bäst men behöver sitt modersmål för att vara effektiva i vissa situationer. Flerspråkighet kopplas ofta till tillhörighet och samhörighet, vilket visar sig är viktiga faktorer när det gäller identitet. Deltagarna berättar om hur det kan vara utmanande för unga att känna en tillhörighet, men som vuxen och flerspråkig person i Sverige kan det ske en anpassning som leder till att personen känner gemenskap och tillhörighet med det svenska samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)