Sökning: "kvalitativ"

Visar resultat 1 - 5 av 60382 uppsatser innehållade ordet kvalitativ.

  1. 1. Direktiv 2014/95/EU:s påverkan på rapportering av social hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nora von Feilitzen; Jamie Högberg; [2021-09-13]
    Nyckelord :GRI; CSR; Transparens; EU-direktiv; Direktiv 2014 95 EU;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Direktivets krav på företag att upprätta hållbarhetsredovisningtillkom för att handskas med hållbarhetsrapporteringens brister. Denna studie vill undersökahur direktivet påverkar den sociala hållbarhetsrapporteringen. LÄS MER

  2. 2. Business Intelligence & Analytics som stöd i strategiska beslutsprocesser

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Abrahamsson; Nestor Stensson; [2021-09-13]
    Nyckelord :Business Intelligence Analytics; BI A; beslutsfattande; strategiska beslutsprocesser; strategiska beslut; digitalisering; ekonomistyrning;

    Sammanfattning : Bakgrund och Problem: Digitaliseringen bidrar till ekonomistyrningen genom nyamöjligheter att samla in och använda data. Beslutsfattande är en viktig del avekonomistyrningen och är ett område där nya digitala teknologier som Business Intelligence &Analytics (BI&A) skapar förutsättningar att fatta bättre strategiska beslut. LÄS MER

  3. 3. ”Ajatelkaa se ensimmäinen aamu kun tietää että hela veckan är framför oss ja mennä syömään frukostia”. Kodväxlingens grammatik i en svenskfinsk familj

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Sivi Järvinen; [2021-09-13]
    Nyckelord :kodväxling; tvärspråkligt inflytande; sverigefinländare; svenska; finska;

    Sammanfattning : Föreliggande studie försöker identifiera kodväxlingens grammatiska mönster genom en kvalitativ grammatikanalys av vardaglig språkanvändning hos en svenskfinsk familj i norra Sverige. Fokus ligger alltså på att kartlägga hur två språktypologiskt skilda språk, nämligen svenska och finska, språkstrukturellt samverkar inom ett och samma yttrande. LÄS MER

  4. 4. Varumärkets digitala framträdande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistikoch vetenskapsteori

    Författare :Damir Skajko; [2021-09-10]
    Nyckelord :Volvo; Marknadsföring; varumärkesidentitet; kommunikation;

    Sammanfattning : Syfte: Det centrala syftet är att utöka kunskapen och ge läsaren en inblick i hur Volvo Cars framställer sin varumärkesidentitet samt hur företaget förhåller sig till företagets branschperspektiv i marknadsföringen. Syftet grundar sig även i att belysa hur marknadsföringen och framställningen av varumärkesidentiteterna fungerar som strategisk kommunikation. LÄS MER

  5. 5. Business Intelligence förbättrar budgetarbetet för ekonomer - En intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anton Ryman; Martin Vogel; [2021-09-09]
    Nyckelord :Business Intelligence; Budget; Controller; Ekonomer; Ekonomistyrning;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Dagens teknik ger företag tillgång till stora volymer av datasom kan användas för att ta bättre affärsbeslut. Business Intelligence (BI) är ettsamlingsbegrepp för verktyg som kan användas för att samla in, analysera ochpresentera information. LÄS MER