Sökning: "Barn i behov av särskilt stöd - Förskollärare - Vårdnadshavare - Uppfattningar"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Barn i behov av särskilt stöd - Förskollärare - Vårdnadshavare - Uppfattningar.
1. Några förskollärares och vårdnadshavares uppfattningar om arbetet med särskilt stöd i förskolan
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Enligt både styrdokument och skollagen så framkommer det att barn i behov av stöd ska få det stödet de är i behov av. Det som inte står skrivet är hur detta arbete ska bedrivas, det kan tolkas som att det är upp till varje verksamhet. Det råder många frågetecken kring hur arbetet ska se ut. LÄS MER
2. Inkludering i förskolan. : Förskollärares beskrivning av arbetet med inkludering av barn i behov av särskilt stöd.
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur förskollärare beskriver förutsättningar för ett inkluderande arbetssätt i förskolan med barn i behov av särskilt stöd. Studien utgår ifrån följande frågeställning: Vilka faktorer påverkar förskollärares förutsättningar att genomföra ett inkluderande arbete i förskolans verksamhet? Vi har grundat forskningsarbetet i ett fenomenografiskt perspektiv där variation av förskollärares uppfattningar och erfarenheter har identifierats. LÄS MER
3. En förskola för alla barn – en ideologi om en inkluderande förskolepraktik : En fenomenografisk studie om åtta förskollärares erfarenheter av barn i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : En inkluderande förskola är något eftersträvansvärt, men det kan också innebära en anpassning av barn i behov av särskilt stöd i en miljö som inte är konstruerad för att möta individens behov. Detta gör den strävan mot en förskola för alla i relation till specialpedagogiska insatser komplex, och blir på så sätt ett ämne som kräver forskning för att kunna förstås. LÄS MER
4. Barn i behov av särskilt stöd : Förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring arbetet med ”gråzonsbarn”
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka och få en fördjupad kunskap kring hur ett antal förskollärare arbetar med barn som befinner sig i gråzonen och är i behov av särskilt stöd. Frågeställningarna var: Vilka metoder används i arbetet med barn i behov av särskilt stöd för att stödja deras utveckling och lärande? Vilken hjälp har förskollärarna möjlighet att få i sitt arbete med barn i behov av särskilt stöd? Hur ser sammarbetet med hemmet ut? För att svara på dessa genomfördes fyra kvalitativa intervjuer med fyra verksamma förskollärare vars antal år och erfarenheter inom yrket varierade. LÄS MER