Sökning: "specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 1572 uppsatser innehållade ordet specialpedagogik.

  1. 1. Delaktighet - sex lärares syn på muntlig framställning i förhållande till bedömningssituationen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annica Jäverby; Gisela Sköld Berg; [2019-10-11]
    Nyckelord :delaktighet; muntlig framställning; dilemma; bedömning; normer;

    Sammanfattning : Inledning och bakgrundVåra läro- och kursplaner anger riktlinjer och mål för skolans verksamhet. Muntlig framställning har en betydande roll och läraren kan ställas inför ett dilemma vid bedömning. Detta dilemma uppstår när alla elever ska uppnå samma mål på samma tid för att uppfylla kravnivåer och få godkända betyg. LÄS MER

  2. 2. KALLDUSCH ELLER INTE? En studie av vilka faktorer som påverkar nyblivna lärares start i arbetslivet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Ankarlund; [2019-05-08]
    Nyckelord :Nyblivna lärare; lärarutbildning; första arbetsplatsen;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studies syfte var att undersöka vilka faktorer som påverkar nyutexamineradelärares start i yrket. Med utgångspunkt i tre frågor, hur nyblivna lärare upplever sig hablivit förberedda från universitetet, hur första arbetsplatsen tagit emot dem och hur dennyutexaminerade läraren beskriver sin personliga förförståelse av yrket, har enintervjustudie med fyra relativt nyblivna lärare genomförts. LÄS MER

  3. 3. FÖRSTELÄRARES MENINGSSKAPANDE I SITT UPPDRAG En fallstudie om att leda kollegialt lärande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Cecilia Hermansson; [2019-05-07]
    Nyckelord :Förstelärare; kollegialt lärande; mellanledare; meningsskapande; fallstudie; hermeneutik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utveckla kunskap om förstelärares förståelse av sitt uppdrag som ledare för kollegialt lärande genom att belysa hur förstelärare tolkar begreppet kollegialt lärande, hur förstelärare skapar mening i sitt uppdrag samt hur förstelärare bidrar till meningsskapande i kollegiala lärprocesser. Teori: Ett hermeneutiskt vetenskapsfilosofiskt perspektiv utgör teoretisk ansats för studien. LÄS MER

  4. 4. ATT UNDERVISA UTIFRÅN ELEVERS FRÅGOR En aktionsforskningsstudie om lärarens och undervisningens betydelse för att skapa en lärmiljö där elevers frågor tas tillvara

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Charlotta Olsson; [2019-05-06]
    Nyckelord :Elevers frågor; undervisning; dialog; samspel; lärarrollen; aktionsforskning; praktikarkitektur;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare kan använda elevers frågor i undervisningen och därigenom öka deras delaktighet. Fokus riktas mot den egna lärarrollen, vilka stödstrukturer och vilken återkoppling som behövs för att lyckas med en frågebaserad undervisning. LÄS MER

  5. 5. SPÅR AV FREINETPEDAGOGIK En aktionsforskningsstudie om utvecklandet av freinetpedagogik i ett arbetslag

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Raija Törnroos; [2019-05-02]
    Nyckelord :Freinetpedagogik; Aktionsforskning; Skolutveckling;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet är att undersöka hur pedagoger i ett arbetslag involveras i utforskandet och utvecklandet av ett freinetpedagogiskt arbetssätt. Syftet är också att identifiera hinder och möjligheter som finns för freinetpedagogikens utövande.Teori:I studien används praktikarkitekturer som teoretiskt ramverk. LÄS MER