Sökning: "grundskola"

Visar resultat 1 - 5 av 1709 uppsatser innehållade ordet grundskola.

  1. 1. Vad är särskilt med ett särskilt begåvat barn?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Emelie Andersson; Camilla Nyström; [2021-02-08]
    Nyckelord :Gifted children; very able children; phenomenographY; identification; special educator;

    Sammanfattning : SyfteDet övergripande syftet med studien är att få kunskap om hur sju specialpedagoger uppfattaratt särskild begåvning hos barn yttrar sig. Vidare är syftet att undersöka hur dessaspecialpedagoger uppfattar särskilt begåvade barns behov av stöd i skolan och hur stödet kanse ut. LÄS MER

  2. 2. Perspektiv på överlämningar från grundskola till gymnasieskola En intervjustudie med åtta specialpedagoger

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lillemor Praetorius; Ingela Wirdenäs; [2021-01-28]
    Nyckelord :övergångar; överlämningar; elevhälsa; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka specialpedagogers perspektiv på överlämningar mellan grundskola och gymnasium för elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Övergångar mellan olika skolformer påverkar elever på olika sätt. LÄS MER

  3. 3. Teknik som svar på samhällets utmaningar – problem formulerade i policytexter från 1978 till 2010.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Charlotta Kerstinsdotter; [2021]
    Nyckelord :teknik; teknikämnet; WPR; policy; läroplan; läroplansteori; grundskola;

    Sammanfattning : Teknik har varit ett obligatoriskt ämne i drygt 40 år och i nästan 30 år har teknikämnet haft en egen kursplan. Ändå beskrivs teknik i skolan som ett otydligt ämne som har svårt att särskilja sig från naturvetenskaperna och vars syfte är oklart för eleverna (SOU, 2010:28; Skolinspektionen, 2014). LÄS MER

  4. 4. Elevers begreppsbilder inom matematiska bråk : Vilka begreppsbilder har elever och när används de?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Erik Wilhelmsson; [2021]
    Nyckelord :conceptual images; fractions; fraction count; mathematics teathing; elementary school; interview study; begreppsbild; bråk; bråkräkning; matematikundervisning; grundskola; intervjustudie;

    Sammanfattning : När en person ser en skiftnyckel är det inte säkert att personen ser något som är bra att ha när man ska skruva en mutter. Beroende på vad personen vanligtvis använder skiftnyckeln till och vilket problem som personen just då står inför kommer personen att se olika saker. LÄS MER

  5. 5. Samverkan – nyckeln till (handlings)frihet? : En kvalitativ studie om samverkan inom grundskolan utifrån skolkuratorers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA); Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Simone Nilsson; Kristiina Mölder; [2021]
    Nyckelord :Collaboration; compulsory school; school social worker; health promotion work; prevention work.; Samverkan; grundskola; skolkurator; hälsofrämjande arbete; förebyggande arbete.;

    Sammanfattning : Collaboration between different professions within the school is important for promoting students' health and knowledge goals. Research in the school area shows both promoting and hindering factors for interprofessional teams to work with health promotion and prevention work. LÄS MER