Glöm inte bort mig: Palliativ vård ur barnets synvinkel : En kvalitativ litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

Sammanfattning: Bakgrund: Palliativ vård strävar efter att förbättra livskvaliteten när botande åtgärder inte längre är möjliga. Pediatrisk palliativ vård regleras av lagar som betonar barnets delaktighet i beslutsfattande. Denna inriktning saknar för närvarande specialiststatus inom den svenska sjukvården. Sjuksköterskor spelar en central roll, och utbildning inom ämnet är avgörande för att kunna möta barnets behov. Det finns en brist på kunskap inom pediatrisk palliativ vård som behöver fyllas för att förbättra den palliativa vården, särskilt genom att inkludera barn i forskning. Det råder bristande kunskap kring hur barnet själv upplever att vårdas palliativt. Livsvärld används som teoretisk referensram för att undersöka barnens unika upplevelser av att vårdas palliativt med målet att öka förståelsen och där igenom utforma en bättre vård. Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka hur barn upplever att vårdas palliativt. Metod: Kvalitativ litteraturöversikt med 10 vetenskapliga artiklar som belyser barns upplevelser av att vårdas palliativt. Artiklarna analyserades och presenterades som en integrerande sammanställning inspirerad av metasyntes. Resultat: Analysen resulterade i fem teman och 14 subteman. Teman som presenterades var önskan av delaktighet, andlighetens komplexitet, att uppleva lidande, sjukdomens makt och behov av sammanhang. De fem teman belyste olika aspekter i barnens liv. Slutsatser: Barnen i vår litteraturöversikt har såväl positiva som negativa upplevelser av palliativ vård. För att förbättra barnens palliativa vård behöver deras delaktighet öka, lidande lindras, sammanhang och andlighet stöttas samt hänsyn tillhur sjukdomens makt påverkar dem tas. Sjuksköterskan kan erbjuda en bättre vård då dessa delar får en central roll i den palliativa vården av barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)